طراحی آیندهنگر با اصالت گذشته
این M3 الکتریکی بر روی پلتفرم نسل جدید سری ۳ و با فلسفه طراحی «نوئه کلاسه» (Neue Klasse) ساخته خواهد شد. این زبان طراحی جدید، احترامی عمیق به گذشته بیامو دارد؛ خطوط کلی بدنه یادآور خودروی اسطورهای 2002 است، در حالی که چراغهای باریک و جلوپنجرههای («کلی») کوچکتر، ظاهری کاملاً مدرن و آیرودینامیک به آن میبخشند.
ویژگیهای متمایز M نیز بهوضوح در این نمونه اولیه دیده میشود:
- گلگیرهای عریضتر برای ظاهر عضلانی و پهنتر
- اسپویلر جلویی و عقبی اهاجمی تر و برجستهتر
- تایرها با رینگهای پهن برای چسبندگی بهتر
ترمزهای غولپیکر برای مهار اسبهای وحشی
یکی از چشمگیرترین مشخصات فنی که در تصاویر تست دیده شده است، سیستم ترمز فوقالعاده پیشرفته این خودرو است. دیسکهای ترمز این M3 الکتریکی بهطور قابلتوجهی بزرگ طراحی شدهاند که نشان از قدرت ترمزگیری بسیار بالا دارد. دلیل این امر نیز کاملاً واضح است: وزن!
با وجود باتریهای سنگین، پیشبینی میشود وزن این ابرخودروی الکتریکی از مرز ۲۲۲۵ کیلوگرم (۴۹۰۵ پوند) عبور کند. بنابراین، برای متوقف کردن چنین وزن زیادی در سرعتهای بالا و پس از شتابهای شدید، به یک سیستم ترمز بسیار قدرتمند و با دوام نیاز است.
عملکرد و قدرت: سکوت طوفان
اگرچه صدای موتور خطی ششسیلندر افسانهای M3 جای خود را به سکوت داده است، اما عملکرد این خودرو چیزی از نسخههای قبلی کم ندارد. ویدئوهای منتشر شده از پیست نوربورگرینگ نشان میدهند که این نمونه اولیه با چه سرعت و ثباتی پیچهای این مسیر سخت را طی میکند و تنها صدای جیرجیر لاستیکها به گوش میرسد.
هنوز رقم دقیق قدرت و گشتاور از سوی بیامو اعلام نشده است، اما مقامات این شرکت اشاره کردهاند که یک M3 الکتریکی بهراحتی میتواند از مرز ۶۰۰ اسب بخار عبور کند. حتی احتمال عرضه مدلهایی با بیش از ۷۰۰ اسب بخار در سالهای بعدی چرخه عمر این خودرو نیز وجود دارد.
برخلاف همتای شاسیبلند خود، یعنی X3 M الکتریکی، انتظار میرود این نخستین M3 الکتریکی در ابتدا به صورت محور عقب-محور (Rear-Wheel Drive) عرضه شود تا روحیه ورزشی و رانندگی محور عقب که هویت اصلی M3 است، حفظ گردد.
آینده M3: همزیستی موتور احتراقی و الکتریکی
گروه M بیامو به دنبال یک راهحل «یا این/یا آن» نیست. فرانک فان میل، مدیرعامل بخش M، بهوضوح اعلام کرده که این شرکت در حال کار بر روی نسل بعدی M3 با موتور احتراقی نیز هست. این به آن معناست که برای چند سال آینده، مشتریان میتوانند بین M3 سنتی با موتور ۳ لیتری ۶ سیلندر خطی و M3 تمامالکتریک، بسته به سلیقه خود، انتخاب داشته باشند.
همانطور که فان میل گفته است: «M3 یک وعده است، نه یک پیشرانه.» این جمله بهخوبی نشان میدهد که هسته اصلی M3 در تجربه رانندگی بینظیر آن است، فارغ از منبع قدرت.
جدول زمانبندی و عرضه
- اواخر ۲۰۲۵: رونمایی از iX3 جدید به عنوان نخستین محصول با پلتفرم «نوئه کلاسه».
- سال ۲۰۲۶: معرفی نسل جدید سری ۳ (الکتریکی و احتراقی).
- سال ۲۰۲۷: پیشبینی میشود M3 الکتریکی در این سال رسماً رونمایی شده و وارد بازار شود.
بیامو M3 الکتریکی تنها یک جایگزین نیست، این خودرو یک بیانیه جسورانه است که ثابت میکند هیجان و عملکرد ناب M میتواند در قالب جدیدی از فناوری به زندگی خود ادامه دهد و حتی به سطوح بالاتری نیز صعود کند.















نظرات (0)