این سیستم شمارهگذاری علاوه بر فولکسواگن، برای تمام گروه فولکسواگن از جمله سئات (SEAT)، اشکودا (Skoda) و آئودی (Audi) و همچنین برندهایی مانند بنتلی (Bentley)، بوگاتی (Bugatti)، لامبورگینی (Lamborghini) و پورشه (Porsche) کاربرد دارد.
نکته مهم: حرف O در شماره فنیها استفاده نمیشود. برای مثال،
1J0صحیح است، نه1JO.
ساختار اصلی شماره فنی
یک شماره فنی استاندارد فولکسواگن معمولاً از 9 کاراکتر تشکیل شده است که اغلب با پسوندهای اضافی (مانند کد رنگ یا کد نسخه اصالحی) همراه میشود. برای درک بهتر، این شماره را میتوان به چند بخش اصلی تقسیم کرد:
XXX XXX XXX Y ZZZ
- سه رقم اول (Set 1): کد مدل / موتور / گیربکس
- سه رقم میانی (Set 2): گروه اصلی و زیرگروه
- سه رقم آخر (Set 3): شماره فنی اصلی
- حرف (های) پسوند (Set 4): کد اصالح یا نسخه
- کد رنگ (Set 5): کد رنگ یا پوشش قطعه
1. سه رقم اول: کد مدل، موتور یا گیربکس
این بخش مشخص میکند که قطعه initially برای کدام پلتفرم، مدل خودرو، موتور یا گیربکس طراحی شده است. این به این معنی نیست که قطعه فقط روی آن مدل خاص نصب میشود، بلکه نشاندهنده کاربرد اولیه آن است.
نمونههایی از کدهای رایج:
1K0= گلف MK5 (2004-2008)1J0= گلف MK4 (1999-2004)8P0= آئودی A3 (نسل دوم)038= موتورهای دیزل 4 سیلندر PD
2. سه رقم میانی: گروه اصلی و زیرگروه
این بخش به شما میگوید که قطعه متعلق به کدام سیستم اصلی از خودرو است.
- رقم اول (گروه اصلی):

| رقم | سیستم مربوطه |
|---|---|
| 1 | موتور و متعلقات |
| 2 | سیستم سوخترسانی، اگزوز و خنککننده |
| 3 | گیربکس |
| 4 | سیستم فرمان، دیفرانسیل و اکسل جلو |
| 5 | اکسل عقب |
| 6 | ترمزها و چرخها |
| 7 | پدالها، اهرمها و کف خودرو |
| 8 | بدنه و تزئینات داخلی |
| 9 | سیستم برق و الکتریکال |
| 0 | ابزارآلات، جک و تجهیزات جانبی |
- دو رقم بعد (زیرگروه): این دو رقم، قطعه را در یک دستهبندی دقیقتر درون گروه اصلی قرار میدهند. برای مثال، در گروه 8 (بدنه):

805= متعلقات جلوی بدنه807= سپر جلو831= درب جلو845= شیشه جلو
3. سه رقم آخر: شماره فنی اصلی

این سه رقم، شماره منحصربهفرد خود قطعه را مشخص میکند. چند قانون کلی در این بخش وجود دارد:
- اگر قطعه یک مجموعه بزرگ باشد (مانند یک موتور کامل)، معمولاً با صفر شروع میشود. مثال:
038 100 036H(موتور 1.9 TDI). - برای قطعات چپ و راست (مانند چراغها)، معمولاً رقم آخر فرد برای سمت چپ و زوج برای سمت راست به کار میرود. (سمتها از دید راننده در نظر گرفته میشود).
- مثال:
1K8 945 095 R(چراغ عقب چپ) و1K8 945 096 R(چراغ عقب راست).
- مثال:
4. کد اصالح (Modification Code)

اگر طراحی یا سازنده یک قطعه تغییر کند، یک حرف الفبای لاتین به عنوان "کد اصالح" به انتهای شماره 9 رقمی اضافه میشود. این حرف نشاندهنده نسخه بهروز شده قطعه است. معمولاً هر چه این حرف در الفبا جلوتر باشد، قطعه جدیدتر است.
مثال: یک سپر جلوی گلف MK5 ممکن است شمارههای 1K0 807 105 A، 1K0 807 105 B و 1K0 807 105 C را داشته باشد که هر کدام نشاندهنده یک نسخه اصالحشده هستند.
نکته مهم: همیشه مطمئن شوید که کد اصالح قطعه جایگزین با خودروی شما سازگار است.
5. کد رنگ (Colour Code)

برای قطعاتی که رنگ یا پوشش خاصی دارند (مانند قطعات بدنه یا داخلی)، یک کد رنگی در انتهای شماره کامل قطعه اضافه میشود.
GRU= قطعه "پرایم" شده (آماده رنگ)B41= مشکیQ70= بژ روشن
نکات تکمیلی

- قطعات بازسازی شده (Exchange): معمولاً این قطعات شمارهای شبیه به قطعه نو دارند، اما اغلب با حرف X در انتهای شماره مشخص میشوند.
- مایعات و سختافزارهای ریز: شماره این قطعات معمولاً با یک حرف شروع میشود. مثلاً:
G...= روغن و ضد یخN...= پیچ و مهره و واشر
- کیتهای تعمیری: وقتی دو رقم وسط شماره فنی
98باشد (مثلاًXXX 998 XXX)، معمولاً به معنای یک کیت یا مجموعه تعمیری است. - جایگزینی شمارههای فنی (Supersessions): گاهی یک شماره فنی با شماره جدیدتری جایگزین میشود. این معمولاً به دلیل بهبود در طراحی یا تغییر تامین کننده است. همیشه آخرین نسخه شماره فنی را بررسی کنید.
با یادگیری این سیستم، شما میتوانید به راحتی یک قطعه را شناسایی کنید، جایگزینهای احتمالی آن را بیابید و از صحت قطعه ای که خریداری میکنید اطمینان حاصل کنید.











نظرات (0)