رمزگشایی شماره‌های فنی گروه فولکس‌واگن (VAG Part Numbers)

این مقاله می‌کوشد سیستم شماره‌گذاری قطعات گروه فولکس‌واگن (Volkswagen Group) را توضیح دهد. این سیستم به دهه ۱۹۳۰ و طراحی‌های اولیه فردیناند پورشه بازمی‌گردد. شاید در نگاه اول ترسناک به نظر برسد، اما هنگامی که اصول اولیه را بیاموزید، خواهید دید که سیستم بسیار منسجم و کارآمدی است.

علیرضا

رمزگشایی شماره‌های فنی گروه فولکس‌واگن (VAG Part Numbers)

این سیستم شماره‌گذاری علاوه بر فولکس‌واگن، برای تمام گروه فولکس‌واگن از جمله سئات (SEAT)، اشکودا (Skoda) و آئودی (Audi) و همچنین برندهایی مانند بنتلی (Bentley)، بوگاتی (Bugatti)، لامبورگینی (Lamborghini) و پورشه (Porsche) کاربرد دارد.

نکته مهم: حرف O در شماره فنی‌ها استفاده نمی‌شود. برای مثال، 1J0 صحیح است، نه 1JO.

ساختار اصلی شماره فنی

ساختار شماره فنی گروه فولکس واگن VAG یک شماره فنی استاندارد فولکس‌واگن معمولاً از 9 کاراکتر تشکیل شده است که اغلب با پسوندهای اضافی (مانند کد رنگ یا کد نسخه اصالحی) همراه می‌شود. برای درک بهتر، این شماره را می‌توان به چند بخش اصلی تقسیم کرد:

XXX XXX XXX Y ZZZ

  • سه رقم اول (Set 1): کد مدل / موتور / گیربکس
  • سه رقم میانی (Set 2): گروه اصلی و زیرگروه
  • سه رقم آخر (Set 3): شماره فنی اصلی
  • حرف (های) پسوند (Set 4): کد اصالح یا نسخه
  • کد رنگ (Set 5): کد رنگ یا پوشش قطعه

1. سه رقم اول: کد مدل، موتور یا گیربکس

سه رقم اول شماره فنی گروه فولکس واگن VAG این بخش مشخص می‌کند که قطعه initially برای کدام پلتفرم، مدل خودرو، موتور یا گیربکس طراحی شده است. این به این معنی نیست که قطعه فقط روی آن مدل خاص نصب می‌شود، بلکه نشان‌دهنده کاربرد اولیه آن است.

نمونه‌هایی از کدهای رایج:

  • 1K0 = گلف MK5 (2004-2008)
  • 1J0 = گلف MK4 (1999-2004)
  • 8P0 = آئودی A3 (نسل دوم)
  • 038 = موتورهای دیزل 4 سیلندر PD

2. سه رقم میانی: گروه اصلی و زیرگروه

این بخش به شما می‌گوید که قطعه متعلق به کدام سیستم اصلی از خودرو است.

  • رقم اول (گروه اصلی):

گروه اصلی قطعه گروع فولکس واگن VAG

رقمسیستم مربوطه
1موتور و متعلقات
2سیستم سوخت‌رسانی، اگزوز و خنک‌کننده
3گیربکس
4سیستم فرمان، دیفرانسیل و اکسل جلو
5اکسل عقب
6ترمزها و چرخ‌ها
7پدال‌ها، اهرم‌ها و کف خودرو
8بدنه و تزئینات داخلی
9سیستم برق و الکتریکال
0ابزارآلات، جک و تجهیزات جانبی
  • دو رقم بعد (زیرگروه): این دو رقم، قطعه را در یک دسته‌بندی دقیق‌تر درون گروه اصلی قرار می‌دهند. برای مثال، در گروه 8 (بدنه):

زیر گروه قطعه گروع فولکس واگن VAG

  • 805 = متعلقات جلوی بدنه
  • 807 = سپر جلو
  • 831 = درب جلو
  • 845 = شیشه جلو

3. سه رقم آخر: شماره فنی اصلی

شماره فنی اختصاصی گروه فولکس واگن VAG

این سه رقم، شماره منحصربه‌فرد خود قطعه را مشخص می‌کند. چند قانون کلی در این بخش وجود دارد:

  • اگر قطعه یک مجموعه بزرگ باشد (مانند یک موتور کامل)، معمولاً با صفر شروع می‌شود. مثال: 038 100 036H (موتور 1.9 TDI).
  • برای قطعات چپ و راست (مانند چراغ‌ها)، معمولاً رقم آخر فرد برای سمت چپ و زوج برای سمت راست به کار می‌رود. (سمت‌ها از دید راننده در نظر گرفته می‌شود).
    • مثال: 1K8 945 095 R (چراغ عقب چپ) و 1K8 945 096 R (چراغ عقب راست).

4. کد اصالح (Modification Code)

شماره اصلاحی قطعه گروه فولکس واگن VAG

اگر طراحی یا سازنده یک قطعه تغییر کند، یک حرف الفبای لاتین به عنوان "کد اصالح" به انتهای شماره 9 رقمی اضافه می‌شود. این حرف نشان‌دهنده نسخه به‌روز شده قطعه است. معمولاً هر چه این حرف در الفبا جلوتر باشد، قطعه جدیدتر است.

مثال: یک سپر جلوی گلف MK5 ممکن است شماره‌های 1K0 807 105 A، 1K0 807 105 B و 1K0 807 105 C را داشته باشد که هر کدام نشان‌دهنده یک نسخه اصالح‌شده هستند.

نکته مهم: همیشه مطمئن شوید که کد اصالح قطعه جایگزین با خودروی شما سازگار است.

5. کد رنگ (Colour Code)

کد رنگ قطعه گروه فولکس واگن VAG

برای قطعاتی که رنگ یا پوشش خاصی دارند (مانند قطعات بدنه یا داخلی)، یک کد رنگی در انتهای شماره کامل قطعه اضافه می‌شود.

  • GRU = قطعه "پرایم" شده (آماده رنگ)
  • B41 = مشکی
  • Q70 = بژ روشن

نکات تکمیلی

کد قطعه بازسازی شده گروه فولکس واگن VAG

  • قطعات بازسازی شده (Exchange): معمولاً این قطعات شماره‌ای شبیه به قطعه نو دارند، اما اغلب با حرف X در انتهای شماره مشخص می‌شوند.
  • مایعات و سخت‌افزارهای ریز: شماره این قطعات معمولاً با یک حرف شروع می‌شود. مثلاً:
    • G... = روغن و ضد یخ
    • N... = پیچ و مهره و واشر
  • کیت‌های تعمیری: وقتی دو رقم وسط شماره فنی 98 باشد (مثلاً XXX 998 XXX)، معمولاً به معنای یک کیت یا مجموعه تعمیری است.
  • جایگزینی شماره‌های فنی (Supersessions): گاهی یک شماره فنی با شماره جدیدتری جایگزین می‌شود. این معمولاً به دلیل بهبود در طراحی یا تغییر تامین کننده است. همیشه آخرین نسخه شماره فنی را بررسی کنید.

با یادگیری این سیستم، شما می‌توانید به راحتی یک قطعه را شناسایی کنید، جایگزین‌های احتمالی آن را بیابید و از صحت قطعه ای که خریداری می‌کنید اطمینان حاصل کنید.

نگارنده

علیرضا مهاجرانی

نظرات (0)

مقالات مشابه

فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی یدکدون
تهران، میدان ونک، خیابان ونک، برج آینه ونک، واحد 705
مرکز تماس:
021 - 9101 76 78
شبکه های اجتماعی:
اینمادVerification Badgelogo-samandehi
حق ناشر©2025برای هوشمندسازان ساعد محفوظ است