راهنمای تعویض فیلتر روغن مرسدس بنز [C350-ML350-E350-S350-CLS350-C350-SL350] موتور M272

یکی از رایج‌ترین کارهایی که باید انجام دهید، تعویض روغن موتور است. تعویض مکرر روغن شاید مهم‌ترین کاری باشد که برای نگهداری و طولانی‌کردن عمر موتورتان می‌توانید انجام دهید. با توجه به روغن‌های بهتری که امروزه در دسترس هستند، نیاز به تعویض‌های مکرر رو به کاهش است. اگرچه مرسدس بنز فواصل تعویض روغن بسیار طولانی‌تری نسبت به گذشته توصیه می‌کند، من معمولاً پیشنهاد می‌کنم که تعویض را زیر محدوده 8000 کیلومتر نگه دارید. اگر خیلی زیاد رانندگی نمی‌کنید، باید روغن را حداقل سالی یکبار تعویض کنید. اولین کاری که باید انجام دهید این است که مطمئن شوید همه چیزهای لازم برای این کار را دارید. هیچ چیز ناامیدکننده‌تر از این نیست که روغن را خالی کنید و سپس بفهمید که فیلتر جایگزین یا روغن کافی ندارید. شما به یک کیت فیلتر روغن، آچار ۱۳ میلی‌متری، سوکت محفظه فیلتر روغن، یک واشر خردکننده جدید، یک رول دستمال کاغذی، یک تشت یا سطل بزرگ برای روغن و نه لیتر روغن نیاز دارید.

علیرضا

راهنمای تعویض فیلتر روغن مرسدس بنز [C350-ML350-E350-S350-CLS350-C350-SL350] موتور M272

کار را با چند دور راندن خودرو شروع کنید و بگذارید تا به دمای کارکرد برسد. بهتر است روغن را وقتی داغ است تخلیه کنید، زیرا گرما باعث می‌شود روغن راحت‌تر جریان یابد و ذرات بیشتری از فلز و آلودگی همراه روغن تخلیه خارج شوند.


کاور جلویی موتور مرسدس بنز m272

شکل ۱: با باز بودن کاپوت، دو کاور موتور را می‌بینید: کاور جلویی (فلش قرمز) که برای تقریباً هر کاری برداشته می‌شود، و کاور عقبی (فلش زرد) که فیلترهای هوا نیز در آن قرار دارند. همچنین دو کانال هوا (فلش‌های سبز) وجود دارند که برای کار روی جلوی موتور باید آن‌ها را بردارید.


دسترسی به فیلتر روغن و درپوش پرکن پس از برداشتن کاور موتور

شکل ۲: با برداشته شدن کاور، به فیلتر روغن (فلش زرد) دسترسی دارید. توجه: می‌توانید از طریق درپوش پرکن روغن (فلش قرمز)، چه کاور در جای خود باشد چه برداشته شده، موتور را پر از روغن کنید.


برداشتن کاور عقب موتور با باز کردن پیچ‌های ۸میلی‌متری

شکل ۳: پس از بلند کردن و ثابت‌کردن ایمن خودرو، کاور عقب موتور/گیربکس را با باز کردن شش پیچ ۸میلی‌متری (فلش‌های قرمز و زرد) بردارید. پیچ‌های جلویی (فلش‌های زرد) به نگهداشتن محفظه میانی موتور نیز کمک می‌کنند.


باز کردن پیچ تخلیه روغن با سوکت ۱۳میلی‌متری

شکل ۴: از یک سوکت ۱۳میلی‌متری برای باز کردن پیچ تخلیه و واشر فشاری (فلش قرمز) استفاده کنید. این پیچ به گشتاور زیادی نیاز ندارد، اما به دلایلی افراد تمایل به سفت‌کردن بیش از حد آن دارند. دقت کنید، چون روغن احتمالاً bastante گرم است.


تغییر جریان روغن در حین تخلیه از موتور

شکل ۵: جریان روغن با شروع تخلیه تغییر می‌کند، بنابراین ظرف تخلیه را فقط زیر نگذارید و دور نشوید.


نصب پیچ تخلیه و واشر فشاری جدید پس از تعویض روغن

شکل ۶: پس از تخلیه کامل روغن، پیچ تخلیه و واشر فشاری جدید را نصب کرده و تا گشتاور مشخص‌شده سفت کنید.


استفاده از ابزار مخصوص برای باز کردن درپوش فیلتر روغن

شکل ۷: به بالای خودرو برگردید و از یک ابزار مخصوص فیلتر روغن برای باز کردن درپوش پلاستیکی فیلتر روغن استفاده کنید.


خروج فیلتر روغن قدیمی همراه با روغن باقیمانده

شکل ۸: هنگام برداشتن درپوش و فیلتر احتیاط کنید. با وجود تخلیه روغن، همچنان مقداری روغن در فیلتر باقی مانده است.


مقایسه فیلتر روغن قدیمی و جدید با اورینگ‌های تعویضی

شکل ۹: اینجا درپوش فیلتر روغن را با فیلتر قدیمی جدا شده می‌بینید. برای درآوردن فیلتر قدیمی، آن را گرفته و مستقیم به سمت پایین بکشید. فیلتر را از نظر وجود ذرات و فلز بررسی کنید. کیت فیلتر روغن شامل فیلتر جدید همراه با اورینگ‌های جدید است. توجه: برخی کیت‌ها اورینگ‌های بیشتری از نیازتان دارند زیرا برای طیف وسیعی از کاربردها هستند، بنابراین اگر اورینگ اضافه آورد نگران نباشید.


درآوردن اورینگ‌های قدیمی از محفظه فیلتر روغن

شکل ۱۰: از یک قلاب یا پیچ‌گوشتی تخت کوچک برای درآوردن اورینگ‌های قدیمی از محفظه فیلتر (فلش قرمز) استفاده کنید.


نصب اورینگ‌های جدید و فیلتر روغن در محفظه

شکل ۱۱: اورینگ‌های جدید (فلش‌های زرد) و فیلتر را نصب کنید، با فشار محکم فیلتر را به پایین فشار دهید تا در جای خود قرار گیرد. باید در امتداد پایین فیلتر و محفظه (فلش قرمز) درزبندی خوبی ایجاد شود.


روغن‌ریزی از طریق محفظه فیلتر قبل از نصب فیلتر جدید

شکل ۱۲: این یک ترفند است: درپوش پرکن روغن خیلی بزرگ نیست، بنابراین قبل از نصب فیلتر جدید، هشت لیتر اول روغن را از طریق محفظه فیلتر روغن بریزید. سپس فیلتر را نصب کرده و سفت کنید.


بررسی سطح روغن و تکمیل آن از طریق درپوش پرکن

شکل ۱۳: پس از سفت کردن همه قطعات، موتور را برای چند دقیقه روشن کنید. سپس آن را خاموش کرده و بگذارید روغن به ته کارتل بازگردد. سطح روغن را بررسی کرده و در صورت نیاز از طریق دهانه درپوش پرکن روغن (فلش قرمز) آن را تکمیل کنید. تبریک می‌گم، شما همین الان کلی پول پس‌انداز کردید.

مقالات مشابه

فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی یدکدون
تهران، میدان ونک، خیابان ونک، برج آینه ونک، واحد 705
مرکز تماس:
021 - 9101 76 78
شبکه های اجتماعی:
اینمادVerification Badgelogo-samandehi
حق ناشر©2025برای هوشمندسازان ساعد محفوظ است