تاریخچه کامل موتورهای BMW از 1927 تاکنون | تحول فنی و دستاوردها

شرکت Bayerische Motoren Werke یا BMW، تاریخچه‌ای غنی و پرشکوهی در ساخت موتورهایی دارد که نه تنها از نظر فنی پیشرو بوده‌اند، بلکه "لذت رانندگی محض" (Sheer Driving Pleasure) را برای میلیون‌ها راننده در سراسر جهان به ارمغان آورده‌اند. این مقاله به بررسی تمامی نسل‌های مهم موتورهای سواری BMW به ترتیب تاریخ، همراه با داستان، ویژگی‌های کلیدی و دستاوردهای آن‌ها می‌پردازد.

علیرضا

 تاریخچه کامل موتورهای BMW از 1927 تاکنون | تحول فنی و دستاوردها

دوره آغازین: موتورهای ساده و قابل اعتماد (دهه 1920 تا 1940)

موتور M4/1

دوره تولید: 1927-1929  موتور M4/1 BMW این موتور در واقع میراثی از شرکت بی ام و-دیسی بود. یک موتور 6 سیلندر خطی با حجم 1.5 لیتر (1498 سی‌سی) که تنها 15 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. سادگی و قابلیت اطمینان مهم‌ترین ویژگی‌های آن بودند. این موتور بر روی خودروی "BMW 3/15 DA-2" که اولین خودروی سواری BMW محسوب می‌شد، نصب شد.

دستاوردها: پایه‌گذار حضور BMW در صنعت خودروسازی.

موتور M78

دوره تولید: 1933-1950  موتور M78 BMW این موتور، نماد واقعی آغاز هویت مستقل BMW در ساخت موتور بود. یک پیشرانه 6 سیلندر خطی با حجم 2.0 تا 3.5 لیتر که در مدل‌های افسانه‌ای مانند BMW 328 و BMW 335 استفاده شد. موتور 328 با سیستم سوپاپ بالا سری (OHV) و سه کاربراتور، حدود 80 اسب بخار قدرت داشت که در آن زمان یک شاهکار مهندسی محسوب می‌شد.

  • دستاوردها: پیروزی در مسابقات Mille Miglia در سال 1940 با BMW 328. این موتور بنیان‌گذار فرهنگ "شش سیلندر خطی" در DNA شرکت BMW شد.

دوره احیا و تولد یک اسطوره (دهه 1950 تا 1970)

موتور M10

دوره تولید: 1962-1988  موتور M78 BMW یکی از بادوام‌ترین و قابل توسعه‌ترین موتورهای تاریخ خودرو. یک چهار سیلندر خطی با بلوک چدنی و سرسیلندر آلومینیومی که در ابتدا 1.5 لیتر و 75 اسب بخار قدرت داشت. اما قابلیت توسعه این موتور به حدی بود که در فرمول یک با توربوشارژر به حدود 1500 اسب بخار (!) نیز رسید. این موتور پایه‌ای برای بسیاری از موتورهای بعدی BMW شد.

  • خودروهای شاخص: BMW 1500, 2002, 2002 turbo (اولین خودروی توربوی تولید انبوه اروپا).

  • دستاوردها: پایه‌گذاری موفقیت‌های BMW در مسابقات فرمول یک با تیم برابهام.

موتور M30

دوره تولید: 1968-1994 موتور M30 BMW جانشین معنوی موتورهای شش سیلندر دهه 30، M30 یک موتور 6 سیلندر خطی بزرگ، سنگین و فوق‌العاده بادوام بود. این موتور در محدوده 2.5 تا 3.5 لیتر تولید می‌شد و نماد خودروهای لوکس و اسپرت BMW در سری‌های 5، 6 و 7 بود.

  • خودروهای شاخص: BMW E3 (سری 7 اولیه), BMW E9 (کوپه‌های کلاسیک), BMW E24 (سری 6 اولیه).

  • دستاوردها: ایجاد شهرت برای BMW به عنوان سازنده خودروهای لوکس و قدرتمند.

دوره طلایی و تولد واحد موتورسازی ام (M) (دهه 1970 تا 1990)

موتور M88 / S38

دوره تولید: M88: 1978-1989 / S38: 1986-1996  موتور M88 BMW این موتور، اولین پیشرانه طراحی‌شده توسط بخش مسابقاتی BMW (M) برای خودروهای جاده‌ای بود. M88 یک 6 سیلندر خطی 3.5 لیتری با 4 میل‌سوپاپ و 6 دریچه بر هر سیلندر بود که 277 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. نسخه توسعه‌یافته آن به نام S38، در M5 نسل دوم (E34) استفاده شد.

  • خودروهای شاخص: BMW M1 (M88), BMW M635 CSi (M88), BMW E28 M5 (M88), BMW E34 M5 (S38).

  • دستاوردها: تبدیل BMW M1 به اولین خودروی اسپرت مید-انجین آلمانی و خلق افسانه M5.

سری موتورهای M20 / M50 / M52

دوره تولید: M20 (1977-1993), M50 (1990-1996), M52 (1995-2000) سری موتورهای M20 BMW این سری، نسل‌های مختلفی از موتورهای شش سیلندر خطی بودند که با فناوری‌های روز پیش رفتند. M20 یک موتور ساده و قابل اعتماد بود. M50 معرفی سیستم VANOS (تایمینگ متغیر سوپاپ) برای اولین بار در BMW که عملکرد و بازدهی را به شدت بهبود بخشید. M52 استفاده از بلوک سیلندر آلومینیومی و منیفولد ورودی از جنس پلاستیک را به همراه داشت.

  • خودروهای شاخص: سری 3 (E30, E36), سری 5 (E34).

موتور S70/2

دوره تولید: 1993-1998  موتور S70/2 BMW این موتور یک شاهکار مطلق بود. یک V12 با حجم 6.1 لیتری که برای مک لارن F1، سریع‌ترین خودروی جهان در آن زمان، ساخته شد. این موتور 627 اسب بخار قدرت داشت و با دقت بسیار بالا و به صورت کاملاً دستی مونتاژ می‌شد.

  • دستاوردها: قدرتمندترین موتور خودروهای جاده‌ای جهان در زمان خود. کسب رکورد سریع‌ترین خودروی جهان برای مک لارن F1 (386 کیلومتر بر ساعت).

دوره هزاره جدید: V8، V12 و توربو (دهه 2000 تا 2010)

موتور S54

دوره تولید: 2000-2008 موتور S54 BMW آخرین نسل از شش سیلندرهای خطی خالص و بدون توربو از M. این موتور 3.2 لیتری در E46 M3 حدود 343 اسب بخار قدرت داشت و به خاطر صدای عالی و دورگیری بسیار بالا (تا 8000 دور بر دقیقه) معروف است.

  • خودروهای شاخص: BMW E46 M3, Z3 M, Z4 M.

  • دستاوردها: کسب عنوان "موتور سال جهان" برای چندین سال متوالی.

موتور S85

دوره تولید: 2005-2010  موتور S85 BMW این موتور، یک شاهکار مهندسی و تنها موتور V10 ساخت BMW M بود که مستقیماً از تجربیات موتور V10 فرمول یک BMW-Williams الهام گرفته شده بود. یک موتور 5.0 لیتری با 507 اسب بخار قدرت و 520 نیوتن‌متر گشتاور که نیاز به رسیدن به 8000 دور بر دقیقه برای تولید حداکثر قدرت داشت.

  • خودروهای شاخص: BMW E60 M5, E63 M6.

  • دستاوردها: خلق یکی از خاص‌ترین و خشن‌ترین سدان‌های هایپرفورمنس تاریخ.

موتور N54

دوره تولید: 2006-2016  موتور N54 BMW N54 یک نقطه عطف بزرگ بود. این موتور 3.0 لیتری شش سیلندر خطی توربو‌دوقلو، بازگشت BMW به دنیای توربوشارژ پس از سال‌ها بود. این موتور پتانسیل تیونینگ بسیار بالایی داشت و عملکردی مشابه موتورهای M اما با هزینه کمتر ارائه می‌داد.

  • خودروهای شاخص: BMW 135i, 335i, 535i.

  • دستاوردها: کسب عنوان "موتور سال جهان" در سال 2007. احیای فرهنگ توربو در بین علاقه‌مندان.

دوره معاصر: کارایی بالا و الکتریسیته (دهه 2010 تاکنون)

موتور S55

دوره تولید: 2014-2020  موتور S55 BMW جانشین S54، اما این بار با دو توربو. این موتور 3.0 لیتری در M3/M4 نسل F8x استفاده شد و حدود 431 اسب بخار قدرت داشت. طراحی آن بر پایه موتور N55 (نسخه تک‌توربو و بهینه‌شده N54) بود اما تقریباً تمام اجزای آن برای تحمل فشار بیشتر تقویت شده بودند.

  • خودروهای شاخص: BMW F80 M3, F82 M4.

موتور S63 / S68

دوره تولید: S63 (2009-اکنون), S68 (2022-اکنون) موتور S63 BMW این خانواده از موتورهای V8 TwinTurbo، نیروی محرکه اصلی خودروهای هایپرپرفورمنس مدرن M مانند X5 M, M5 و M8 هستند. آخرین نسل آن به نام S68، در M جدید (مانند XM) با فناوری هیبریدی ملایم (Mild Hybrid) ترکیب شده است.

  • خودروهای شاخص: BMW F10 M5, F90 M5, X5 M, XM.

موتور S58

دوره تولید: 2019-اکنون  موتور S58 BMW این موتور، جدیدترین و قدرتمندترین شش سیلندر خطی توربو‌دوقلو از واحد M است و در M3/M4 نسل G8x استفاده می‌شود. این موتور از فناوری‌های پیشرفته‌ای مانند تزریق مستقیم با فشار 350 بار بهره می‌برد و در حالت استاندارد تا 510 اسب بخار قدرت دارد (در مدل CSL به 550 اسب بخار می‌رسد).

  • خودروهای شاخص: BMW G80 M3, G82 M4, X3 M, X4 M.

  • دستاوردها: کسب عنوان "موتور سال جهان" در سال 2021.

جدول مقایسه تمامی موتورهای BMW

نام موتوردوره تولیدنوع موتورحجم موتور (لیتر)قدرت (اسب بخار)گشتاور (نیوتن‌متر)ویژگی کلیدیخودروی شاخص
M781933-1950I62.0-3.545-90100-180پایه‌گذار شش سیلندرهای خطیBMW 328, 327
M3371952-1958I62.0-2.165-72125-135اولین موتور پس از جنگBMW 501, 502
M101962-1988I41.5-2.075-170108-177قابلیت توسعه بی‌نظیرBMW 2002 Turbo, 1500
M301968-1994I62.5-3.5125-218190-310موتور شش سیلندر افسانه‌ایBMW E3, E9, E12
M201977-1993I62.0-2.7109-171160-240شش سیلندر مقرون به صرفهBMW E30, E34
M88/31978-1989I63.5277330اولین موتور اختصاصی MBMW M1
S381986-1995I63.5-3.8256-340305-400توسعه یافته M88BMW E34 M5, E24 M6
M401988-1995I41.6-1.875-115127-165چهارسیلندر مدرنBMW E36, E34
M501990-1996I62.0-2.5150-192190-245معرفی VANOSBMW E36, E34
S501992-1996I63.0-3.2286-321320-350اولین شش سیلندر M با VANOSBMW E36 M3
M521994-2000I61.8-2.8115-193168-280استفاده از آلومینیومBMW E39, E46
S521996-2000I63.2240320موتور M برای بازار آمریکاBMW E36 M3
M542000-2006I62.2-3.0170-231210-300بهینه‌سازی مصرف سوختBMW E46, E39, E60
S542000-2008I63.2343365شش سیلندر خطی خالص با دورگیری بالاBMW E46 M3, Z3 M
N622001-2010V83.6-4.8272-367360-490اولین V8 با VALVETRONICBMW E65, E63
N522004-2015I62.5-3.0174-268230-310شش سیلندر سبک‌وزنBMW E90, E60
S852005-2010V105.0507520تنها موتور V10 واحد MBMW E60 M5, E63 M6
N542006-2016I6 توربو دوقلو3.0306-335400-450احیای توربو، پتانسیل تیونینگ بالاBMW 135i, 335i
N552009-2021I6 توربو3.0306-340400-450جایگزین N54 با توربو تکیBMW F30, F10
S632009-اکنونV8 توربو دوقلو4.4560-625680-750موتور هایپرپرفورمنس MBMW F10 M5, F85 X5 M
N202011-2017I4 توربو2.0184-245270-350چهارسیلندر توربو کارآمدBMW F30, F10
B382013-اکنونI3 توربو1.2-1.575-140110-220اولین موتور سه سیلندر BMWBMW i8, Mini
B482014-اکنونI4 توربو2.0156-302250-450جایگزین مدرن N20BMW G20, G30
B582015-اکنونI6 توربو3.0322-382450-500جایگزین مدرن N55BMW G30, G29
S552014-2020I6 توربو دوقلو3.0431-510550-600جانشین S54 با توربوBMW F80 M3, F82 M4
S632018-اکنونV8 توربو دوقلو4.4600-625750-750نسخه ارتقا یافتهBMW F90 M5, F92 M8
S582019-اکنونI6 توربو دوقلو3.0480-550550-650پیشرفته‌ترین شش سیلندر توربو MBMW G80 M3, G82 M4
S682022-اکنونV8 توربو دوقلو4.4490-750650-1000اولین موتور M هیبریدیBMW XM, G70 7-Series

جمع‌بندی

سفر موتورهای BMW داستانی از نوآوری، اشتیاق به مهندسی و تعهد بی‌چون و چرا به "لذت رانندگی محض" است. از شش سیلندرهای خطی ساده و گیرای دهه 30، تا موتورهای دوربالای خالص M و اکنون به پیشرانه‌های توربوشارژ فوق‌العاده قدرتمند و هیبریدی شده. BMW ثابت کرده است که می‌تواند همزمان با روندهای جهانی پیش برود، در حالی که روحیه اسپرت و DNA منحصربه‌فرد خود را حفظ کند. آینده نیز با موتورهای هیبریدی پلاگ-این و در نهایت پلتفرم‌های کاملاً الکتریکی، فصل جدیدی از این داستان پرشکوه را خواهد نوشت.

نگارنده

علیرضا مهاجرانی

نظرات (0)

مقالات مشابه

فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی یدکدون
تهران، میدان ونک، خیابان ونک، برج آینه ونک، واحد 705
مرکز تماس:
021 - 9101 76 78
شبکه های اجتماعی:
اینمادVerification Badgelogo-samandehi
حق ناشر©2025برای هوشمندسازان ساعد محفوظ است