دوره آغازین: موتورهای ساده و قابل اعتماد (دهه 1920 تا 1940)
موتور M4/1
دوره تولید: 1927-1929
این موتور در واقع میراثی از شرکت بی ام و-دیسی بود. یک موتور 6 سیلندر خطی با حجم 1.5 لیتر (1498 سیسی) که تنها 15 اسب بخار قدرت تولید میکرد. سادگی و قابلیت اطمینان مهمترین ویژگیهای آن بودند. این موتور بر روی خودروی "BMW 3/15 DA-2" که اولین خودروی سواری BMW محسوب میشد، نصب شد.
دستاوردها: پایهگذار حضور BMW در صنعت خودروسازی.
موتور M78
دوره تولید: 1933-1950
این موتور، نماد واقعی آغاز هویت مستقل BMW در ساخت موتور بود. یک پیشرانه 6 سیلندر خطی با حجم 2.0 تا 3.5 لیتر که در مدلهای افسانهای مانند BMW 328 و BMW 335 استفاده شد. موتور 328 با سیستم سوپاپ بالا سری (OHV) و سه کاربراتور، حدود 80 اسب بخار قدرت داشت که در آن زمان یک شاهکار مهندسی محسوب میشد.
- دستاوردها: پیروزی در مسابقات Mille Miglia در سال 1940 با BMW 328. این موتور بنیانگذار فرهنگ "شش سیلندر خطی" در DNA شرکت BMW شد.
دوره احیا و تولد یک اسطوره (دهه 1950 تا 1970)
موتور M10
دوره تولید: 1962-1988
یکی از بادوامترین و قابل توسعهترین موتورهای تاریخ خودرو. یک چهار سیلندر خطی با بلوک چدنی و سرسیلندر آلومینیومی که در ابتدا 1.5 لیتر و 75 اسب بخار قدرت داشت. اما قابلیت توسعه این موتور به حدی بود که در فرمول یک با توربوشارژر به حدود 1500 اسب بخار (!) نیز رسید. این موتور پایهای برای بسیاری از موتورهای بعدی BMW شد.
-
خودروهای شاخص: BMW 1500, 2002, 2002 turbo (اولین خودروی توربوی تولید انبوه اروپا).
-
دستاوردها: پایهگذاری موفقیتهای BMW در مسابقات فرمول یک با تیم برابهام.
موتور M30
دوره تولید: 1968-1994
جانشین معنوی موتورهای شش سیلندر دهه 30، M30 یک موتور 6 سیلندر خطی بزرگ، سنگین و فوقالعاده بادوام بود. این موتور در محدوده 2.5 تا 3.5 لیتر تولید میشد و نماد خودروهای لوکس و اسپرت BMW در سریهای 5، 6 و 7 بود.
-
خودروهای شاخص: BMW E3 (سری 7 اولیه), BMW E9 (کوپههای کلاسیک), BMW E24 (سری 6 اولیه).
-
دستاوردها: ایجاد شهرت برای BMW به عنوان سازنده خودروهای لوکس و قدرتمند.
دوره طلایی و تولد واحد موتورسازی ام (M) (دهه 1970 تا 1990)
موتور M88 / S38
دوره تولید: M88: 1978-1989 / S38: 1986-1996
این موتور، اولین پیشرانه طراحیشده توسط بخش مسابقاتی BMW (M) برای خودروهای جادهای بود. M88 یک 6 سیلندر خطی 3.5 لیتری با 4 میلسوپاپ و 6 دریچه بر هر سیلندر بود که 277 اسب بخار قدرت تولید میکرد. نسخه توسعهیافته آن به نام S38، در M5 نسل دوم (E34) استفاده شد.
-
خودروهای شاخص: BMW M1 (M88), BMW M635 CSi (M88), BMW E28 M5 (M88), BMW E34 M5 (S38).
-
دستاوردها: تبدیل BMW M1 به اولین خودروی اسپرت مید-انجین آلمانی و خلق افسانه M5.
سری موتورهای M20 / M50 / M52
دوره تولید: M20 (1977-1993), M50 (1990-1996), M52 (1995-2000)
این سری، نسلهای مختلفی از موتورهای شش سیلندر خطی بودند که با فناوریهای روز پیش رفتند. M20 یک موتور ساده و قابل اعتماد بود. M50 معرفی سیستم VANOS (تایمینگ متغیر سوپاپ) برای اولین بار در BMW که عملکرد و بازدهی را به شدت بهبود بخشید. M52 استفاده از بلوک سیلندر آلومینیومی و منیفولد ورودی از جنس پلاستیک را به همراه داشت.
- خودروهای شاخص: سری 3 (E30, E36), سری 5 (E34).
موتور S70/2
دوره تولید: 1993-1998
این موتور یک شاهکار مطلق بود. یک V12 با حجم 6.1 لیتری که برای مک لارن F1، سریعترین خودروی جهان در آن زمان، ساخته شد. این موتور 627 اسب بخار قدرت داشت و با دقت بسیار بالا و به صورت کاملاً دستی مونتاژ میشد.
- دستاوردها: قدرتمندترین موتور خودروهای جادهای جهان در زمان خود. کسب رکورد سریعترین خودروی جهان برای مک لارن F1 (386 کیلومتر بر ساعت).
دوره هزاره جدید: V8، V12 و توربو (دهه 2000 تا 2010)
موتور S54
دوره تولید: 2000-2008
آخرین نسل از شش سیلندرهای خطی خالص و بدون توربو از M. این موتور 3.2 لیتری در E46 M3 حدود 343 اسب بخار قدرت داشت و به خاطر صدای عالی و دورگیری بسیار بالا (تا 8000 دور بر دقیقه) معروف است.
-
خودروهای شاخص: BMW E46 M3, Z3 M, Z4 M.
-
دستاوردها: کسب عنوان "موتور سال جهان" برای چندین سال متوالی.
موتور S85
دوره تولید: 2005-2010
این موتور، یک شاهکار مهندسی و تنها موتور V10 ساخت BMW M بود که مستقیماً از تجربیات موتور V10 فرمول یک BMW-Williams الهام گرفته شده بود. یک موتور 5.0 لیتری با 507 اسب بخار قدرت و 520 نیوتنمتر گشتاور که نیاز به رسیدن به 8000 دور بر دقیقه برای تولید حداکثر قدرت داشت.
-
خودروهای شاخص: BMW E60 M5, E63 M6.
-
دستاوردها: خلق یکی از خاصترین و خشنترین سدانهای هایپرفورمنس تاریخ.
موتور N54
دوره تولید: 2006-2016
N54 یک نقطه عطف بزرگ بود. این موتور 3.0 لیتری شش سیلندر خطی توربودوقلو، بازگشت BMW به دنیای توربوشارژ پس از سالها بود. این موتور پتانسیل تیونینگ بسیار بالایی داشت و عملکردی مشابه موتورهای M اما با هزینه کمتر ارائه میداد.
-
خودروهای شاخص: BMW 135i, 335i, 535i.
-
دستاوردها: کسب عنوان "موتور سال جهان" در سال 2007. احیای فرهنگ توربو در بین علاقهمندان.
دوره معاصر: کارایی بالا و الکتریسیته (دهه 2010 تاکنون)
موتور S55
دوره تولید: 2014-2020
جانشین S54، اما این بار با دو توربو. این موتور 3.0 لیتری در M3/M4 نسل F8x استفاده شد و حدود 431 اسب بخار قدرت داشت. طراحی آن بر پایه موتور N55 (نسخه تکتوربو و بهینهشده N54) بود اما تقریباً تمام اجزای آن برای تحمل فشار بیشتر تقویت شده بودند.
- خودروهای شاخص: BMW F80 M3, F82 M4.
موتور S63 / S68
دوره تولید: S63 (2009-اکنون), S68 (2022-اکنون)
این خانواده از موتورهای V8 TwinTurbo، نیروی محرکه اصلی خودروهای هایپرپرفورمنس مدرن M مانند X5 M, M5 و M8 هستند. آخرین نسل آن به نام S68، در M جدید (مانند XM) با فناوری هیبریدی ملایم (Mild Hybrid) ترکیب شده است.
- خودروهای شاخص: BMW F10 M5, F90 M5, X5 M, XM.
موتور S58
دوره تولید: 2019-اکنون
این موتور، جدیدترین و قدرتمندترین شش سیلندر خطی توربودوقلو از واحد M است و در M3/M4 نسل G8x استفاده میشود. این موتور از فناوریهای پیشرفتهای مانند تزریق مستقیم با فشار 350 بار بهره میبرد و در حالت استاندارد تا 510 اسب بخار قدرت دارد (در مدل CSL به 550 اسب بخار میرسد).
-
خودروهای شاخص: BMW G80 M3, G82 M4, X3 M, X4 M.
-
دستاوردها: کسب عنوان "موتور سال جهان" در سال 2021.
جدول مقایسه تمامی موتورهای BMW
| نام موتور | دوره تولید | نوع موتور | حجم موتور (لیتر) | قدرت (اسب بخار) | گشتاور (نیوتنمتر) | ویژگی کلیدی | خودروی شاخص |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| M78 | 1933-1950 | I6 | 2.0-3.5 | 45-90 | 100-180 | پایهگذار شش سیلندرهای خطی | BMW 328, 327 |
| M337 | 1952-1958 | I6 | 2.0-2.1 | 65-72 | 125-135 | اولین موتور پس از جنگ | BMW 501, 502 |
| M10 | 1962-1988 | I4 | 1.5-2.0 | 75-170 | 108-177 | قابلیت توسعه بینظیر | BMW 2002 Turbo, 1500 |
| M30 | 1968-1994 | I6 | 2.5-3.5 | 125-218 | 190-310 | موتور شش سیلندر افسانهای | BMW E3, E9, E12 |
| M20 | 1977-1993 | I6 | 2.0-2.7 | 109-171 | 160-240 | شش سیلندر مقرون به صرفه | BMW E30, E34 |
| M88/3 | 1978-1989 | I6 | 3.5 | 277 | 330 | اولین موتور اختصاصی M | BMW M1 |
| S38 | 1986-1995 | I6 | 3.5-3.8 | 256-340 | 305-400 | توسعه یافته M88 | BMW E34 M5, E24 M6 |
| M40 | 1988-1995 | I4 | 1.6-1.8 | 75-115 | 127-165 | چهارسیلندر مدرن | BMW E36, E34 |
| M50 | 1990-1996 | I6 | 2.0-2.5 | 150-192 | 190-245 | معرفی VANOS | BMW E36, E34 |
| S50 | 1992-1996 | I6 | 3.0-3.2 | 286-321 | 320-350 | اولین شش سیلندر M با VANOS | BMW E36 M3 |
| M52 | 1994-2000 | I6 | 1.8-2.8 | 115-193 | 168-280 | استفاده از آلومینیوم | BMW E39, E46 |
| S52 | 1996-2000 | I6 | 3.2 | 240 | 320 | موتور M برای بازار آمریکا | BMW E36 M3 |
| M54 | 2000-2006 | I6 | 2.2-3.0 | 170-231 | 210-300 | بهینهسازی مصرف سوخت | BMW E46, E39, E60 |
| S54 | 2000-2008 | I6 | 3.2 | 343 | 365 | شش سیلندر خطی خالص با دورگیری بالا | BMW E46 M3, Z3 M |
| N62 | 2001-2010 | V8 | 3.6-4.8 | 272-367 | 360-490 | اولین V8 با VALVETRONIC | BMW E65, E63 |
| N52 | 2004-2015 | I6 | 2.5-3.0 | 174-268 | 230-310 | شش سیلندر سبکوزن | BMW E90, E60 |
| S85 | 2005-2010 | V10 | 5.0 | 507 | 520 | تنها موتور V10 واحد M | BMW E60 M5, E63 M6 |
| N54 | 2006-2016 | I6 توربو دوقلو | 3.0 | 306-335 | 400-450 | احیای توربو، پتانسیل تیونینگ بالا | BMW 135i, 335i |
| N55 | 2009-2021 | I6 توربو | 3.0 | 306-340 | 400-450 | جایگزین N54 با توربو تکی | BMW F30, F10 |
| S63 | 2009-اکنون | V8 توربو دوقلو | 4.4 | 560-625 | 680-750 | موتور هایپرپرفورمنس M | BMW F10 M5, F85 X5 M |
| N20 | 2011-2017 | I4 توربو | 2.0 | 184-245 | 270-350 | چهارسیلندر توربو کارآمد | BMW F30, F10 |
| B38 | 2013-اکنون | I3 توربو | 1.2-1.5 | 75-140 | 110-220 | اولین موتور سه سیلندر BMW | BMW i8, Mini |
| B48 | 2014-اکنون | I4 توربو | 2.0 | 156-302 | 250-450 | جایگزین مدرن N20 | BMW G20, G30 |
| B58 | 2015-اکنون | I6 توربو | 3.0 | 322-382 | 450-500 | جایگزین مدرن N55 | BMW G30, G29 |
| S55 | 2014-2020 | I6 توربو دوقلو | 3.0 | 431-510 | 550-600 | جانشین S54 با توربو | BMW F80 M3, F82 M4 |
| S63 | 2018-اکنون | V8 توربو دوقلو | 4.4 | 600-625 | 750-750 | نسخه ارتقا یافته | BMW F90 M5, F92 M8 |
| S58 | 2019-اکنون | I6 توربو دوقلو | 3.0 | 480-550 | 550-650 | پیشرفتهترین شش سیلندر توربو M | BMW G80 M3, G82 M4 |
| S68 | 2022-اکنون | V8 توربو دوقلو | 4.4 | 490-750 | 650-1000 | اولین موتور M هیبریدی | BMW XM, G70 7-Series |
جمعبندی
سفر موتورهای BMW داستانی از نوآوری، اشتیاق به مهندسی و تعهد بیچون و چرا به "لذت رانندگی محض" است. از شش سیلندرهای خطی ساده و گیرای دهه 30، تا موتورهای دوربالای خالص M و اکنون به پیشرانههای توربوشارژ فوقالعاده قدرتمند و هیبریدی شده. BMW ثابت کرده است که میتواند همزمان با روندهای جهانی پیش برود، در حالی که روحیه اسپرت و DNA منحصربهفرد خود را حفظ کند. آینده نیز با موتورهای هیبریدی پلاگ-این و در نهایت پلتفرمهای کاملاً الکتریکی، فصل جدیدی از این داستان پرشکوه را خواهد نوشت.











نظرات (0)