مشخصات پروژه
زمان انجام پروژه: ۲ ساعت
ابزار مورد نیاز: آچار ۱۸ میلیمتر، تورکس T30، جک و پایه جک، عینک ایمنی، آچار ترک متر
قطعات مورد نیاز: دیسک ترمز، سختافزار مربوطه
مزیت عملکردی: ترمزگیری بهتر خودرو
نکات مهم قبل از شروع
- دیسکهای ترمز را همیشه به صورت جفت تعویض کنید.
- بهتر است لنتهای ترمز نیز همزمان تعویض شوند، مخصوصاً اگر دیسک شیارهای عمیقی داشته باشد.
- با شروع با دو سطح صاف (دیسک و لنت جدید)، عملکرد ترمز بهبود یافته و عمر قطعات افزایش مییابد.
- این زمان فرصت مناسبی برای هواگیری کامل سیستم ترمز است.
مراحل اجرایی
مرحله اول: آمادهسازی
خودرو را با جک به طور ایمن بلند کرده و قسمت عقب آن را با پایه جک محکم کنید. چرخهای جلو را خارج کنید.
شکل ۱: پیچ موقعیتیاب T30 که دیسک را در جای خود نگه میدارد (فلش قرمز). این پیچها ممکن است به مرور زمان دچار خوردگی شوند.
قبل از شل کردن پیچ تورکس، از کسی بخواهید پایش را روی پدال ترمز نگه دارد یا ترمز دستی را فعال کند. فراموش نکنید قبل از برداشتن دیسک، ترمز دستی را آزاد کنید.
مرحله ۲: فعال کردن ترمز برای شل کردن پیچ
شکل ۲: کالیپر ترمز را جدا کرده و لنتهای جدید نصب کنید. پس از جدا کردن کالیپر، آن را از سیستم تعلیق آویزان کنید و هرگز اجازه ندهید از شیلنگ ترمز آویزان بماند.
مرحله ۳: باز کردن پیچهای کالیپر
شکل ۳: با استفاده از آچار ۱۸ میلیمتر، دو پیچ نصب کالیپر را باز کنید (فلشهای قرمز).
مرحله ۴: تعویض سختافزار کالیپر
شکل ۴: پیچهای کالیپر یکبارمصرف هستند و از کارخانه میکروکپسوله شدهاند. حتماً سختافزار کالیپر را تعویض کنید.
مرحله ۵: جداسازی پایه کالیپر
شکل ۵: پس از باز کردن پیچها، پایه کالیپر را بردارید.
مرحله ۶: باز کردن پیچ موقعیاب
شکل ۶: پیچ T30 تورکس را کاملاً باز کنید. مراقب باشید چون پس از باز کردن آن، چیزی دیسک را نگه نمیدارد.
مرحله ۷: جداسازی دیسک قدیمی
شکل ۷: دیسک را از روی هاب بلند کنید. مراقب باشید چون سنگین است. اگر دیسک به راحتی جدا نمیشود، مطمئن شوید ترمز دستی آزاد است سپس با پتک پلاستیکی به قسمت مرکزی آن ضربه بزنید.
مرحله ۸: تمیزکاری و نصب دیسک جدید
شکل ۸: سطح توپی را با برس سیمی کاملاً تمیز کنید تا سطحی صاف و تمیز برای نصب دیسک جدید ایجاد شود.
نصب قطعات، معکوس مراحل برداشتن است. مطمئن شوید تمام مراحل را به دقت و با رعایت نکات ایمنی انجام میدهید.
نظرات (0)