فراموش نکنید قبل از شروع کار، بگذارید خودرو خنک شود تا مجبور نباشید کنار یک موتور داغ کار کنید.
مراحل انجام کار
شکل ۱: برای تعویض تسمه، باید کاور جلوی موتور (فلش قرمز) و دو قطعه از دریچههای هوا (فلشهای زرد) را بردارید. اگر برای انجام این مراحل به راهنمایی بیشتری نیاز دارید، مقاله ما درباره نحوه برداشتن کاور موتور را مطالعه کنید.
شکل ۲: این عکس مسیر قرارگیری تسمه را نشان میدهد. میتوانید محل عبور آن از دینام (فلش قرمز)، پمپ هیدرولیک فرمان (فلش سبز) و کمپرسور کولر را مشاهده کنید. هنگام نصب تسمه جدید از این تصویر به عنوان راهنما استفاده کنید. توجه داشته باشید که این عکس تنها برای نمایش مسیر است و شما تنها نیاز به برداشتن قطعاتی دارید که در مراحل کار توضیح داده شده است.
شکل ۳: اگر در نزدیکی ترموستات به تسمه نگاه کنید، میتوانید هر دو طرف آن را بررسی کنید. پشت تسمه (فلش زرد) را از نظر ترکخوردگی یا ریشریش شدن کنارهها بررسی کنید. همچنین بخش دندهدار تسمه (فلش قرمز) را از نظر وجود ترک، جداشدگی، خشکی، قسمتهای از بین رفته، ریشریش شدگی یا بریدگی بررسی کنید.
شکل ۴: حتی اگر تسمه شما سالم به نظر برسد، ممکن است کش آمده باشد. به دقت به تسمه سفت کن نگاه کنید؛ یک نشانگر روی قسمت متحرک (فلش قرمز) وجود دارد که باید بین دو علامت روی قسمت ثابت (فلشهای زرد) قرار گیرد. اگر این نشانگر خارج از محدوده مجاز باشد، به معنای کش آمدن بیش از حد تسمه و عدم کشش مناسب است و باید تسمه را تعویض کنید.
شکل ۵: روی تسمه سفت کن یک برآمدگی وجود دارد که برای آچار ۱۷ میلیمتری طراحی شده است (فلش قرمز).
شکل ۶: یک آچار ۱۷ میلیمتری روی برآمدگی تسمه سفت کن قرار دهید و آن را خلاف جهت عقربههای ساعت بچرخانید. با این کار کشش تسمه (فلش قرمز) آزاد میشود و میتوانید تسمه را خارج کنید. مراقب باشید انگشتان شما بین تسمه و تسمه سفت کن گیر نکند.
شکل ۷: اگر نگران گیر کردن انگشتان خود هستید، میتوانید تسمهسفت کن را در حالت بدون کشش قفل کنید. برای این کار پس از چرخاندن کامل آچار ۱۷ میلیمتری در خلاف جهت عقربههای ساعت، یک آچار آلن ۴ میلیمتری یا مته را داخل سوراخ قفل روی پایه تسمه سفت کن (فلش قرمز) قرار دهید. نصب تسمه جدید برعکس مراحل برداشتن آن است و در صورت نیاز میتوانید از تصویر شماره سه به عنوان راهنمای مسیر استفاده کنید.
نظرات (0)