
نگارنده:علیرضا مهاجرانی

لیزر لایت بی ام و (BMW Laser Light) چیست و چگونه کار می کند؟
تاریخ انتشار:۱۴۰۴/۰۱/۲۴
رقابت فناوری بین بیامو و آئودی در سال ۲۰۱۱ جرقهای بود برای تحولی بزرگ در صنعت روشنایی خودرو. پس از ۳ سال تحقیق و توسعه، بیامو در سال ۲۰۱۴ با معرفی i8 اولین خودروی مجهز به لیزر لایت را به جهان عرضه کرد. این فناوری با استفاده از دیودهای لیزری ۱۰۰ برابر کوچکتر از LED معمولی، نوری ۱۰۰۰ برابر قدرتمندتر ایجاد میکند!
- عمق روشنایی: ۶۰۰ متر (۴ برابر سیستمهای زنون)
- مصرف انرژی: ۳۰٪ کمتر از LED
- دمای کارکرد: -۴۰°C تا +۸۵°C
- طول عمر مفید: ۱۰۰,۰۰۰ ساعت
آناتومی یک سیستم انقلابی
سیستم لیزر لایت بیامو از ۳ جزء حیاتی تشکیل شده است:
-
دیودهای لیزری آبی
سه دیود با طول موج ۴۵۰ نانومتر -
مبدل فسفر
تبدیل نور آبی به سفید خالص (۵۵۰۰ کلوین) -
سیستم بازتابی
آینههای پلاسمایی با دقت ۰.۰۱ میلیمتر
تفاوت فاحش در برد روشنایی - لیزر لایت (پایین) vs LED معمولی (بالا)
مدلهای پیشروی مجهز به لیزر لایت
این فناوری در پرچمداران بیامو یافت میشود:
۵ برتری کلیدی لیزر لایت
- تشخیص عابر تا ۳۰۰ متر جلوتر
- تنظیم خودکار زاویه نور بر اساس سرعت
- کاهش خیرگی برای رانندگان مقابل
- مقاومت در برابر لرزشهای شدید
- تطبیق پویا با شرایط آب و هوایی
آینده نورپردازی خودروها
بیامو در حال توسعه نسل بعدی این فناوری با قابلیتهای:
- نمایش هشدارهای ترافیکی روی آسفالت
- ارتباط نوری بین خودروها (V2V)
- تنظیم طیف نور بر اساس روحیه راننده