بررسی میدانی خودروهای لوکس در ایران: سهم ۱۰۰ هزارتایی بنز و بی‌ام‌و از جاده‌ها

بر پایه تازه‌ترین آمارهای رسمی و برآوردهای کارشناسی، جامعه خودروهای لوکس در ایران تصویر جالبی را ترسیم می‌کند که در رأس آن، خودروهای آلمانی سردمدار هستند و در کنار آن ها خودروهای فرانسوی، ایتالیایی و انگلیسی صحنه را کامل می‌کنند.

آرش

بررسی میدانی خودروهای لوکس در ایران: سهم ۱۰۰ هزارتایی بنز و بی‌ام‌و از جاده‌ها

به گزارش پایگاه خبری انتخاب، وزیر کار در یکی از تازه‌ترین اظهارنظرهای خود به آمار جالبی از توزیع ثروت و خودروهای لوکس در کشور اشاره کرد. بر اساس این گزارش، در ایران ۴ دستگاه لامبورگینی، ۱۸۱ دستگاه مازراتی، ۳,۶۰۰ دستگاه پورشه و ۱۰,۰۰۰ دستگاه لندرور وجود دارد.

این آمار که به خودروهای بسیار لوکس و عمدتاً وارداتی محدود می‌شود، تنها بخشی از داستان خودروهای گران‌قیمت در جاده‌های ایران را روایت می‌کند.

پورشه در ایران

بنز و بی ام و: غول‌های آلمانی در جاده‌های ایران

بر اساس بررسی‌های کارشناسی از آمارهای رسمی گمرک ایران و وزارت صنعت، معدن و تجارت، برآورد خودروهای وارد شده بعد از سال ۲۰۰۰ نشان می‌دهد:

  • مرسدس بنز: حدود ۴۵,۰۰۰ تا ۵۵,۰۰۰ دستگاه
  • بی‌ام‌و: حدود ۳۵,۰۰۰ تا ۴۵,۰۰۰ دستگاه
  • جمع کل: ۸۰,۰۰۰ تا ۱۰۰,۰۰۰ دستگاه

بی ام و در ایران

توزیع زمانی واردات نیز گویای نکات مهمی است:

  • دوره ۲۰۰۰-۲۰۱۰: حدود ۴۰% از کل واردات
  • دوره طلایی ۲۰۱۰-۲۰۱۸: حدود ۵۵% از کل واردات
  • پس از ۲۰۱۸: کمتر از ۵% (با توجه به تشدید تحریم‌ها و محدودیت در واردات)

این ارقام نشان می‌دهد که دو غول خودروسازی آلمان با مجموع تقریبی ۸۰,۰۰۰ تا ۱۰۰,۰۰۰ دستگاه، سهم عمده‌ای از بازار خودروهای لوکس در ایران را به خود اختصاص داده‌اند.

تحلیل بازار خودروهای لوکس در ایران

نکات قابل تأمل در مورد خودروهای لوکس در ایران:

  • تمرکز بر برندهای آلمانی: بنز، بی‌ام‌و و پورشه مجموعاً بیش از ۹۰ درصد بازار خودروهای لوکس ایران را در اختیار دارند.

  • رشد سریع در دهه ۱۳۹۰: همانطور که آمار توزیع زمانی نشان می‌دهد، بیشترین رشد واردات خودروهای لوکس در دوره ۲۰۱۰-۲۰۱۸ اتفاق افتاده است.

  • توقف تقریبی واردات: پس از سال ۲۰۱۸ و با تشدید تحریم‌ها، روند واردات این خودروها تقریباً متوقف شده است.

  • ورود خودروهای سوپراسپرت: وجود ۴ دستگاه لامبورگینی در کنار ۱۸۱ دستگاه مازراتی، نشان از حضور محدود اما پر حاشیه خودروهای سوپراسپرت در کشور دارد.

  • لندرور؛ محبوب‌ترین در کلاس خود: با ۱۰,۰۰۰ دستگاه، لندرور جایگاه ویژه‌ای در بین خودروهای شاسی‌بلند دارد که اکثر آنها در مدل های قبل از سال 2000 وارد کشور شدند.

جمع‌بندی

اگرچه آمار دقیق خودروهای لوکس به دلیل وجود واردات غیررسمی همواره با ابهام همراه است، اما همین ارقام رسمی نیز نشان می‌دهد که در کنار بیش از ۲۰ میلیون خودروی سبک در کشور، جامعه کوچک اما قابل توجهی از خودروهای لوکس وجود دارد که عمدتاً متعلق به برندهای آلمانی است و برندهای ایتالیایی و انگلیسی و فرانسوی سهم کمتری را به خود اختصاص داده‌اند.

لامبورگینی در ایران

روند زمانی واردات نیز به خوبی نشان می‌دهد که چگونه عوامل سیاسی و اقتصادی بر بازار خودروهای لوکس تأثیر مستقیم داشته‌اند.


منابع:

  • پایگاه خبری انتخاب
  • گمرک جمهوری اسلامی ایران
  • وزارت صنعت، معدن و تجارت
  • برآوردهای کارشناسی مبتنی بر آمارهای رسمی

نگارنده

آرش جعفرزاده

نظرات (0)

فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی یدکدون
تهران، میدان ونک، خیابان ونک، برج آینه ونک، واحد 705
مرکز تماس:
021 - 9101 76 78
شبکه های اجتماعی:
اینمادVerification Badgelogo-samandehi
حق ناشر©2025برای هوشمندسازان ساعد محفوظ است