لوگوی مرسدس بنز
ساختمان مرسدس بنز

بررسی تخصصی و مشخصات مرسدس بنز کلاس S - W221

9

بسیار عالی

زیبایی
8
کارایی
9
ایمنی
9
امکانات
10
کیفیت
10

محاسن

  • صندلی های چندحالته عالی
  • فضای باز صندلی های عقب
  • چابکی مثل یک سدان کوچک

معایب

  • بسیار گران قیمت
  • طراحی محافظه کارانه

مرسدس بنز S-Class دارای طیف وسیعی از مدل​های مختلف است که همه آنها بسیار راحت و برخی به طرز باورنکردنی قدرتمند. مرسدس بنز کلاس S یک خودروی چند منظوره است! این ممکن است برای بازار انبوه عجیب به نظر برسد، اما نیاز‌های گوناگونی از بسیاری از ثروتمندان را پوشش می‌دهد، از بهره‌وری اقتصادی S350 BlueTEC با قیمت بالای 92,000 دلار تا عملکرد فوق لوکس S65 AMG با قیمت بالای 211,000 دلار. این طیف گسترده یک درصد از افراد مشهور تا مدیران عامل را در بر می‌گیرد.

بررسی تخصصی

پنج مدل مختلف خانواده S-Class را تشکیل می‌دهند. اولی S350 BlueTEC است، که مصرف سوخت 7.6 لیتر در 100 کیلومتر در بزرگراه دارد که دارای شتاب 7 ثانیه‌ای به 100 کیلومتر در ساعت است. مدل اصلی S550 ، با دیفرانسیل عقب یا چهارچرخ متحرک، دارای پیشرانه 4.6 لیتری V-8 با 429 اسب بخار قدرت و گیربکس اتوماتیک هفت سرعته است که مصرف سوخت 9.4 لیتر در 100 کیلومتر در بزرگراه دارد، بهمراه سواری و هندلینگی که از هر چیزی در کلاس خود برتری دارد. در بالاترین حد این طیف، مدل‌های 12 سیلندر S600 با 518 اسب بخار و مدل 12سیلندر دو توربو S65 AMG با شتاب 0 تا 100 کیلومتر در ساعت 4.2 ثانیه و مدل S63 AMG که کمی کندتر است، دارای موتور دو توربو 5.5 لیتری V-8 با حداکثر 560 اسب بخار و فناوری استاپ-استارت که مصرف سوخت 11.2 لیتر در 100 کیلومتر در بزرگراه دارد! صرف‌نظر از اینکه کدام پیشرانه را انتخاب کنید، تقریباً همان آپشن​های کابین را دریافت می‌کنید. این بدان معناست که صندلی‌های جلویی بسیار راحت، کابین جادار و با طراحی خوب و دسترسی آسان به صندلی‌های عقب را دارید. همه نسخه‌های S-Class در ایالات متحده دارای فاصله چرخ‌های بلند هستند - به این معنا که حتی با صندلی‌های جلو به‌طور کامل عقب‌رفته، هنوز فضای کافی برای صندلی‌های عقب وجود دارد و درها به‌خوبی باز می‌شوند تا دسترسی راحت باشد. واقعاً مانند یک لیموزین است! چه سیستم تعلیق فعال داشته باشید چه سیستم تعلیق هوای پایه، S-Class حتی ناهموارترین سطح‌های موجدار یا خیابان‌های پر از چاله را بدون احساس شناور بودن جذب می‌کند. تکنولوژی داخلی یکی از بهترین‌ها در هر خودرویی است، با تعداد زیادی ویژگی که به تجربه رانندگی کمک می‌کنند و حواس‌پرتی ایجاد نمی‌کنند. کنترل شاسی فعال به یاری عملکرد کمک فنرها می​آید، در حالی ‌که اقلامی مانند صندلی‌های چند حالته شما را در جای خود و در راحتی نگه می‌دارند. یکی از استثناءهای محدود، واسط COMAND است که هنوز کمی پیچیده و حواس‌پرتی ایجاد می‌کند و کاربرد کم‌تری نسبت به سیستم‌های دیگر خودروسازان لوکس. علاوه بر ویژگی‌های فناوری، ویژگی‌های لوکس و راحتی سنتی نیز به‌طور کامل حضور دارند - از جمله فرمان گرم‌شونده، سانروف پانوراما، و سایه بان عقب برقی. حتی S550 دارای فرمان چوب و چرم است و صندلی‌های جلوی فعال با تهویه و گرم​کن، رینگ​های جدید، نورپردازی داخلی و درب عقب برقی را داراست. سانروف به‌صورت استاندارد است.

زیبایی

کلاس S مرسدس بنز در هماهنگی اجزاء همیشه بی‌نقص نبوده​است، اما این ترکیب‌ها به‌خوبی با گذشت زمان سازگار شده‌اند.

مرسدس بنز S-Class اتاق W221 با دقت طراحی بالا، خود را برای دوام طولانی مدت حفظ کرده است، و در حالی که ممکن است برجسته‌ترین یا بی‌همتاترین سدان فول سایز نباشد ولی جذابیت خاصی دارد و همچنان دلربا است! در سال 2007، اتاق W221 از کلاس S هرگز به‌عنوان یک خودرو با طراحی تند و تیز شناخته نشد. ترکیبی از خطوط دقیق و منحنی‌های برجسته که که الهام گرفته از S-Class دهه 1990 و طراحی‌های خوش‌خط و خال زنانه اواخر دهه 1990 و اوایل دهه 2000 است. کشیدگی خط‌ها در اطراف گلگیرها، خودرو را بی زمان نگه داشته و ترکیب جالبی که در یک چهارم عقبی جمع می‌شوند، اولین نگاه دینامیکی است که اکنون در سراسر آن مشهود است هرچند این طراحی در کلاس CLS موفق‌تر است اما بدنه S-Class حضور قوی در جاده القا می‌کند، به‌ویژه در قسمت‌های عقبی که گلگیرهای برجسته به خط سپر بالا می‌پیوندند. داخل کابین کلاس S مرسدس بنز با یک زیبایی‌شناسی ساده، طراحی شده​است و تبدیل به اتاق نشیمن همراه شده​است و ظاهر و حس کلی آن زیان​زد است. کلاس S با موج گسترده​ای از تزئینات چوب که کابین را در بر گرفته​است همراه شده​است. این طراحی به یک صفحه‌نمایش بزرگ LCD برای کنترل‌های ثانویه ختم می‌شود و با حداقل دکمه‌ها و سوئیچ‌ها تزئین شده است. نشانگرها با نور سفید روشن می‌شوند. کنترل تعویض دنده روی ستون فرمان قرار دارد که کنسول وسط را را از برهم‌ریختگی که برخی خودروهای رقیب را گرفتار کرده​است، آزاد می‌کند.

کارایی

عملکرد حیرت‌انگیز AMG یا حتی مدل S500 در S-Class مرسدس بنز فوق‌العاده است.

رهبر مصرف سوخت در S-Class مدل S350 BlueTEC است، با موتور 3.0 لیتری که 268 اسب بخار تولید می‌کند. مصرف سوخت آن 11.2/7.6 لیتر در 100 کیلومتر و هیچ‌یک از تجهیزات استاندارد معمول S-Class را به نام کاهش هزینه‌ها یا پیچیدگی‌ها حذف نکرده​است. S500 در مدل​های بالای 2011 با موتور V-8 دو توربو 4.6 لیتری ارائه شده​است که خروجی را از 382 اسب بخار به 429 اسب بخار افزایش می‌دهد. که به صورت دیفرانسیل عقب یا چهارچرخ متحرک، S500 نیروی خود را از طریق یک گیربکس اتوماتیک هفت سرعته منتقل می‌کند که در بهره‌وری سوخت بسیار کمک می‌کند. مصرف سوخت آن در بزرگراه 9.4 لیتر با دیفرانسیل عقب، یا 10.6 لیتر در نسخه 4-Matic است. در تجربه ما، این اعداد ممکن است کمی کمتر از واقعیت باشند: ما یک مسیر بین‌المللی 322 کیلومتری را با سرعت 129 کیلومتر در ساعت و مصرف سوخت 9.2 لیتر طی کردیم. این خودرو فقط با یک سرگاز کوچک نشان داد که بسیار اصول موتور زیر کاپوت را تغییر می​دهد. برای کسانی که به دنبال چیزی نه تنها عملکرد بیشتر، بلکه منحصر به فردتر هستند، یکدیگر گزینه‌های دیفرانسیل وجود دارد، S600 با موتور دو توربو 510 اسب بخاری V-12، شتاب 0 تا 100 کیلومتر در ساعت در 4.5 ثانیه، و صدای آرام در طول هر نوع رفت‌وآمد معمول. گیربکس اتوماتیک V-12 دارای برنامه‌ریزی تعویض دستی است و موتور آنقدر توانا است که نیازی به نگرانی از تعویض دنده‌ها نیست، اما گیربکس آن تنها دارای پنج دنده است به جای هفت دنده! در S500 سیستم هیدرولیک فرمان نسبت دیگر نسخه‌ها کمی بی‌روح است. در هر صورت، وقتی در پیچ​های تیز با سرعت وارد می​شود، بازخورد زیادی دارید ولی حس فرمان به راننده کمی مصنوعی است. چه سیستم تعلیق فعال داشته باشید چه سیستم تعلیق هوای پایه، S-Class حتی خشن‌ترین سطوح سبک اتوبان یا خیابان‌های پر از چاله را بدون احساس شناور جذب می‌کند.

راحتی و کیفیت

کمتر خودرویی می​تواند آسایش و کیفیت مرسدس بنز S کلاس را ارئه کند.

از آنجا که تمام S کلاس​های فروخته شده در ایران خودروهای با فاصله‌ی محوری بلند هستند، به‌طور کلی در زمینه فضای داخلی و بار مشابه هستند. در کل، این به معنای فضای بزرگ، صندلی‌های جلوی فوق‌العاده، دسترسی آسان به صندلی‌های عقب و تناسب عالی است، با ارگونومی‌های جزئی که مرسدس به خوبی به آن پرداخته​است. S کلاس در ردیف جلو صندلی‌های استاندارد قابل تنظیم 16 حالته برقی ارائه می‌دهد. آنها به‌طور محکم بالشتک‌گذاری شده‌اند و به‌اندازه کافی پهن هستند تا تقریباً هر قامتی را در خود جا دهند. روکش چرمی در همه مدل‌ها استاندارد است. صندلی‌های جلوی تهویه‌دار و گرم‌شونده به‌صورت آپشنال موجود هستند. آنها مجموعه‌هایی از کیسه‌های هوا دارند که بر اساس نیروهای جانبی ایجاد شده توسط خودرو در پیچ​ها پر و خالی می‌شوند و اگرچه در ابتدا به نظر می‌رسد که تنها سرگرم کننده باشد، اما واقعاً وقتی S کلاس به سرعت کامل می‌رسد، مفید و راحت هستند. زمان واکنش‌ها به اندازه کافی سریع هستند تا حتی با نسخه‌های بسیار سریع AMG نیز همخوانی داشته باشند. شاسی S-Class با فاصله محوری بلند اطمینان حاصل می‌کند که در صندلی‌های جلو و عقب فضای پایی زیادی وجود داشته​باشد، حتی وقتی صندلی‌های جلو به‌طور کامل به عقب بروند. درهای عقب بسیار عریض طراحی شده تا دسترسی آسان داشته و فضایی شبیه به لیموزین فراهم کنند. روکش‌ها و تزئینات داخلی S-Class از بهترین‌ها هستند. به‌ویژه پارچه جیر در مدل‌های AMG! پس از چندین بار رانندگی با انواع مختلف S کلاس، از S350 تا AMG، متوجه شده‌ایم که این سدان‌های بزرگ لوکس تقریباً به‌اندازه‌ی پیشینیان خود محکم و مقاوم هستند و از نزدیک نمایی ظریف و دقیق دارند. کابین S کلاس حتی در مدل​های پایه از آئودی و بی‌ام‌و پیشی گرفته است، اگر به هر یک از تریم‌های بالاتر بروید، برخی از متنوع​ترین بافت‌ها و پرداخت​ها را که در یک خودروی آلمانی لوکس دیده‌اید قابل انتخاب است. تریم​های چوبی متنوعی که به داشبورد، درها و کنسول‌ها قابل اجرا هستند.

ایمنی

با داشتن شهرت جهانی به عنوان یکی از ایمن‌ترین خودروها و کمترین نرخ‌های تلفات، S کلاس دارای لیست طولانی از تجهیزات ایمنی استاندارد است.

همه نسخه‌های فروخته شده در ایران شامل کیسه‌های هوا جلو دوتایی، کیسه‌های هوا جانبی جلو و عقب، و کیسه‌های هوا پرده‌ای هستند. ترمز ضد قفل، کنترل پایداری و کنترل کشش، پشت​سری​های فعال، چراغ‌های ترمز تطبیقی و سیستم PRE-SAFE ، که در هنگام قریب الوقوع بودن حادثه، با قفل کردن درها، سفت کردن کمربندها، و آماده‌سازی ترمزها، خودرو را آماده می‌کند. ویژگی‌های جدیدی که اضافه شده‌اند شامل Attention Assist، هشداری است که رانندگان خواب آلود را حس می‌کند و یک نماد فنجان قهوه را به منظور پیشنهاد استراحت چشمک می‌زند. این ویژگی در همه مدل‌ها به صورت استاندارد وجود دارد. دیگر ویژگی‌های موجود شامل Nightview Assist PLUS ، سیستمی برای دید در شب که با استفاده از حسگرهای مادون قرمز، موانع غیر قابل دید در جاده‌های تاریک را شناسایی می‌کند. Lane Keeping Assist ، با استفاده از فرمان برقی خودرو را زمانی که انحراف از خطوط را حس می‌کند، به خط رانندگی باز می‌گرداند. از دیگر امکانات S کلاس می​توان به مانیتورهای نقطه کور، چراغ‌های اتوماتیک و کنترل کروز تطبیقی اشاره کرد. S-Class همچنین مجهز به سیستم پارکینگ می‌تواند باشد، که محل‌های پارک موازی را قضاوت می‌کند و مواردی را پیشنهاد می‌دهد که خودرو در آن‌ها جا می‌گیرد. پیشرفت‌های جدید در کنترل پایداری اتاق W212 شامل ترمزهای برداری گشتاوری، که با اعمال ترمز بر روی چرخ عقب، فرمان​پذیری را افزایش می‌دهد. این ویژگی به صورت استاندارد بر روی تمام مدل‌های S کلاس وجود دارد. در خودروهایی که دارای سیستم تعلیق ABC هستند، به S-Class کمک می‌کند تا با تنظیم سفتی تعلیق، در برابر نیروهای جانبی سنگین اتاق را ثابت نگه دارد. اگرچه ظاهر فعلی S-Class قدری منحنی‌تر از قبل است، اما ما متوجه شدیم که دید بسیار عالی می‌باشد. حسگرهای پارک جلو و عقب، به همراه دوربین دید عقب، ایمنی را در هنگام پارک کردن، بهبود می‌بخشند.

امکانات و تکنولوژی

هر سال S کلاس اتاق W221 به ویژگی‌های اطلاعاتی و سرگرمی اضافه می‌کند.

همه خودروهای S-Class فروخته‌شده در ایران دارای ویژگی‌های استانداردی از جمله روکش چرمی، صندلی‌های جلوی برقی، قفل‌های برقی، پنجره‌ها و آینه‌های برقی، سانروف، فرمان برقی قابل تنظیم به صورت تلسکوپی و یک سیستم صوتی AM/FM/CD/HD/XM با اتصالات USB و بلوتوث و یک درگاه کارت SD است. بیشتر نسخه‌ها، از S500 به بالا، حتی دارای ویژگی‌های لوکس‌تری هستند، از جمله صندلی‌های جلو مجهز به سردکن و گرم‌کن، یک فرمان جوبی و چرمی، نورپردازی کابین و یک درب صندق عقب برقی. سامانه اصلی اطلاعات و سرگرمی COMAND در S کلاس از یک قربیلک چرخشی یا فرمان‌های صوتی یا کنترل‌های روی فرمان برای تلفن، موسیقی، ناوبری، آب و هوا و ویژگی‌های فرعی دیگر استفاده می‌کند. این اطلاعات را بر روی صفحه نمایش LCD مرکز کنسول نمایش می‌دهد، همچنین یک صفحه نمایش LCD کوچکتر بر روی صفحه کیلومتر وجود دارد که سیستم دید در شب نیز موانع شناسایی شده در تاریکی را بر روی آن نشان می‌دهد.

نگارنده:علیرضا مهاجرانی
منبع:thecarconnection.com
فروشگاه تخصصی لوازم یدکی خودرو
تهران، میدان ونک، خیابان ونک، برج آینه ونک، واحد 705
مرکز تماس:021 - 9101 76 78

اشتراک بگیرید

با وارد کردن ایمیل خود از آخرین اخبار سایت مطلع شوید

حق ناشر©2025برای هوشمندسازان ساعد محفوظ است
شتابسپ (درگاه بانک سامان)
اینماد