بررسی تخصصی و مشخصات بی ام و سری 7 - F01, F02, F03, F04
9
بسیار عالی
محاسن
- ظاهر همزمان اسپرت و لوکس
- موتور قوی
- هندلینگ خوب
- فضای خوب سرنشینان عقب
معایب
- تکنلوژی زیاد
- فضای کابین نچندان مدرن
بیامو سری ۷ نه تنها لوکس و راحت است، بلکه به طرز فوقالعادهای سریع و پیشرفته از نظر فناوری است. سری ۷ همواره مدل پرچمدار بیامو بوده است، یک سدان لوکس با فضای بزرگ که همچنین برخی از پیشرفتهترین فناوریهای جهان را در خود جای داده است. بی ام و با فیس لیفت سال 2014 و با بهروزرسانیهای مداوم فناوری و موتورهای قدرتمند و کارآمد این خودرو را همچنان بهروز نگه داشتهاست و آن را به یکی از انتخابهای برتر در بین سدانهای لوکس سطح بالا تبدیل کردهاست.
بررسی تخصصی
نسل پنجم بیامو سری ۷ دارای ویژگیهای زیادی است که میتوان آنها را دوست داشت. بدنه آن با یک برجستگی شاخص طراحی شده که این طراحی در بدنه یک سدان فول سایز به ندرت دیده میشود، و در نسخه با فاصله محور بلند، ۱۴ سانتیمتر فضای بیشتر برای پاهای سرنشینان عقب فراهم میکند. صندلیهای جلوی سری ۷ برای سال ۲۰۱۳ دوباره طراحی شدهاند و به صورت نازکتر و با طرح کانتور بیشتر هستند. سری ۷ به دلیل ارائه صندلیهای چند تنظیمشونده عالی که میتوانند شما را برای ساعتها بدون درد نگه دارند، شهرت دارد. و برای رانندگان قدبلند، سری ۷ به سادگی یکی از بهترین انتخابها است. همه مدلهای سری ۷ اکنون دارای سیستم تعلیق بادی، همچنین میرایی پویا هستند که به راننده اجازه میدهد تا سواری (و پاسخدهی به هندلینگ) را بر اساس جاده و سرنشینان تنظیم کند. همچنین برای سال ۲۰۱۳، نورپردازی محیطی جدید، عایق صدا بیشتر و دیگر تغییرات کوچک به داخل خودرو باعث میشوند تا سفر راحتتر و جذابتری داشته باشید. در سطح پایه، مدلهای 740i و 740Li دارای نسخهای از موتور شش سیلندر خطی توئین توربو بیامو هستند که ۳۱۵ اسب بخار قدرت و ۴۴۷ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. موتورهای V-8 سری ۷ در مدلهای 750i، موتور ۴.۴ لیتری V-8 توئین توربو ۴۴۵ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. هر یک از این مدلها با سیستم چهار چرخ متحرک xDrive در دسترس هستند. آپشن کمکی راننده نیز در دسترس است که شامل سیستم تشخیص نقطه کور، سیستم هشدار خروج از خط (که در صورت انحراف خودرو از خط، فرمان را لرزانده میکند) و چراغهای جلو با نور بالا اتوماتیک میشود.
طراحی
از نظر طراحی، سری ۷ همیشه در کلاس خود برجسته بوده است. نسل پنجم بیامو سری ۷ نیز همچنان به لطف جزئیات جدید، ظاهری لوکس و جذاب دارد.
در جلو، سری ۷ ظاهری تیزتر دارد، با انتهای جلویی که چشمها را به سمت پایین و به ورودی هوای طولانی و افقی در جلوی خودرو متمرکز میکند. در عقب، یک نوار کرومی طولانی به عرض سپر اضافه شده است و چراغهای عقب جزئیات بیشتری و کنتراست بیشتری دارند. نسل پنجم سری ۷ بیامو ویژگیهای زیادی دارد که میتوان آنها را دوست داشت. شکل آن دارای یک گوه بارز است که در یک سدان بلند طراحی کردن آن سخت است. مدل با فاصله محور بلند، سانتیمتر فضای بیشتر برای پاهای سرنشینان عقب فراهم میکند. در داخل، صندلیهای جلوی سرنشین نازکتر شدهاند، در حالی که در مدلهای با فاصله محور بلند، کمی فضای بیشتر برای سر فراهم شده است. کابین دارای طراحی ساده و منظم با اشکال ساده، تریم چوبی و کنترلهای پوشش داده شده با سرامیک است. اما مهمترین نکته، نسخه کاملاً جدید iDrive است. این سیستم با یک نمایشگر قابل تنظیم در جلوی راننده ترکیب شده است، و تجربه کابین را برای راننده از نظر زیباییشناسی بیشتر هماهنگ میکند.
کارایی
موتورهای V-8 توربوشارژ جدید از تغییرات برجسته این خودرو نسبت به قبل است. اکنون مدلهای سری ۷ از قوی و مطمئن تا فوقالعاده سریع قابل انتخاب اند.
مدلهای پایه 740i و 740Li از یک موتور شش سیلندر خطی توئین توربو با قدرت ۳۱۵ اسب بخار نیرو میگیرند. آنها حدود ۶ ثانیه طول میکشد تا به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت برسند. موتور توربو-۶ شخصیتی دارد که بهطور شگفتانگیزی با این خودرو متناسب است، به لطف گشتاور فراوانی که در دورهای پایین تولید میکند، شتاب خطی شش سیلندر و اینکه بیش از ۹۰ کیلوگرم سبکتر از نسخههای V-8 است. حتی سری ۷ نیز به گیربکس اتوماتیک هشت سرعته عالی مجهز شده است. موتور V-8 توئین توربو ۴.۴ لیتری 750i اکنون ۴۴۵ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. رسیدن به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت تنها ۴.۷ ثانیه طول میکشد، به گفته بیامو. علاوه بر این، یک بسته M Sport وجود دارد که شامل کیت بدنه، چرخهای ۱۹ یا ۲۰ اینچی، فرمان اسپرت و تثبیتکننده تعلیق فعال میشود. بیامو سیستم چهارچرخ متحرک را در بیشتر مدلهای سری ۷ ارائه میدهد. سری ۷ بهطور استاندارد با سیستم تعلیق بادی و کنترل دینامیک رانندگی عرضه میشود. این سیستم الکترونیکی به رانندگان اجازه میدهد تا فرمان، تعلیق، گیربکس، گاز و کنترل پایداری را بر اساس عادتهای رانندگی خود تنظیم کنند. فرمان فعال عقب یک آپشن است. این سیستم میتواند چرخهای عقب را در جهت مخالف چرخهای جلو در سرعتهای پایین بچرخاند تا مانورپذیری افزایش یابد. با این همه الکترونیک که در کار است، جای تعجب نیست که فرمان سری ۷ احساسی مصنوعی و بیحس داشته باشد.
راحتی و کیفیت
بیامو سری ۷ در زمینه لوکس بودن پیشتاز است، با صندلیهای عالی، فضای گسترده صندلی عقب و کیفیت و طراحی داخلی بینقص.
چه نسخه استاندارد سری ۷ بیامو را در نظر بگیرید یا یکی از فرمهای با فاصله محور بلند (Li) مانند 750Li، با یک سدان بزرگ، راحت و بسیار جادار مواجه خواهید شد که کابینی بسیار پیشرفته دارد و همزمان ساده و شیک است. برخلاف بنز کلاس S، که تنها در فرم با فاصله محور بلند عرضه میشود، سری ۷ در فرم Li به اندازه ۱۴ سانتیمتر طول بیشتری دارد و بیشتر این طول به فضای پای صندلی عقب اضافه میشود که به ورود و خروج کمک میکند. صندلیهای جلوی سری ۷ بازطراحی شدهاند. آنها کانتور بیشتری دارند و نازکتر هستند، اما بیشتر نسخهها بدون پدهای ران قابل افزایش،عرضه میشوند. سری ۷ بهطور سنتی صندلیهای چند تنظیمشونده عالی ارائه میدهد که برای ساعتها شما را بدون درد نگه میدارند، در طول مسیرهای صاف و ناهموار. سری ۷ یکی از بهترین خودروهایی است که ما برای رانندگان قد بلند میشناسیم. صندلیهای عقب نیز بازطراحی شدهاند. شما همچنان میتوانید از صندلی نیمکتی استاندارد یا صندلیهای جداگانه نوع باکت که در بسته لوکس صندلی عقب قرار دارد، انتخاب کنید که دارای تهویه و عملکرد ماساژ یکپارچه هستند. با کنترل هوای ۴ ناحیهای، هیچ دلیلی وجود ندارد که سرنشینان صندلی عقب راحت نباشند. در حالی که برخی از بخشهای کابین سری ۷ را کمی بیش از حد آیندهنگر و فنآورانه یافتیم (بالاخره این خودرو پرچمدار فناوری بیامو است)، با صرف هزینه برای برخی از گزینههای بهتر، مواد با کیفیت بالا از جمله چرم و چوب زیبا دریافت خواهید کرد. کیفیت ساخت و مونتاژ به راحتی با برند رولز رویس بیامو برابری میکند.
ایمنی
بیامو سری ۷ سابقه خوبی در ایمنی دارد و همچنین مجموعهای قوی از فناوریهای پیشرفته ایمنی را ارائه میدهد.
هر خودرو سری ۷ به صورت استاندارد دارای کیسههای هوای جلو، جانبی و پردهای جانبی است؛ کیسههای هوای جانبی صندلی عقب؛ کیسههای هوای زانو؛ و تکیهگاههای فعال برای سر صندلیهای جلو. ترمزهای ضد قفل، کنترل کشش و پایداری به صورت استاندارد هستند، و بیامو یک دوربین عقب و یک دوربین جلویی با زاویه ۱۸۰ درجه و همچنین سنسورهای پارکینگ اضافه میکند. سیستم کروز به کنترل تطبیقی ارتقا یافته است که میتواند خودرو را در صورت عدم واکنش راننده به ترافیک به طور کامل متوقف کند. همچنین یک سیستم توجه به راننده، رفتار راننده را نظارت میکند و در صورت تشخیص خستگی راننده، با نمایش یک آیکون فنجان قهوه پیشنهاد استراحت میدهد.
امکانات
نسخه بهبود یافته iDrive و سیستمهای سرگرمی بهتر از ویژگیهای برجسته فناوری داخل خودروهای بیامو سری ۷ هستند.
اگر علاقهمند به فناوری هستید، فرصتهای زیادی برای این کار وجود دارد. بیامو اکنون سری ۷ را با جدیدترین رابط iDrive خود تجهیز میکند که شامل ناوبری با نقشهبرداری سهبعدی نیز میشود. سیستم جدید iDrive منوها و نمایشگرهای بازبینیشدهای دارد و میتواند گستره وسیعتری از دستورات صوتی را درک کند و پیامهای صوتی را به متن تبدیل کند تا رانندگان کمتر دچار حواسپرتی شوند. سرنشینان صندلی عقب میتوانند کنترلکننده iDrive خود را داشته باشند که با سیستم سرگرمی صندلی عقب همراه است و شامل دو صفحهنمایش ۹.۲ اینچی میشود. سیستم صوتی Bang & Olufsen Surround Sound دارای ۱۶ بلندگو و پردازش سیگنال دیجیتال است تا موسیقی زیباتری از پشت گریلهای بلندگوهای آلومینیومی پخش کند. نکته قابل توجه بسته کمک رانندگی است که دید دوربینهای جانبی و بالا را فراهم میکند؛ این بسته همچنین شامل نمایشگر هدآپ است که همراه با سیستم چهار چرخ متحرک عرضه میشود. یک بسته اجرایی شامل درهای با لمس نرم، صندلیهای چند حالنه و درب صندوق عقب برقی است. حتی در خودروهای بسیار مقرونبهصرفهتر بیامو، ادغام گوشیهای هوشمند و سازگاری با اپلیکیشنهای بیامو (برای پخش از سرویسهایی مانند پاندورا) همچنان به صورت اختیاری هستند.
مصرف سوخت
مدلهای V-8 بیامو سری ۷ یک لاین خودروهای لوکس است که در بیشتر موارد بهطور شگفتانگیزی از نظر مصرف سوخت کارآمد هستند.
در سراسر این مدل، سری ۷ دارای سیستم Start/Stop، بازیابی انرژی ترمز و حالت رانندگی اقتصادی است. سیستم Start/Stop موتور را در زمان ایستادن در چراغهای راهنمایی خاموش میکند و زمانی که راننده پای خود را از روی ترمز برمیدارد، دوباره آن را روشن میکند. سیستم بازیابی انرژی ترمز بخشی از انرژی جنبشی که در غیر این صورت در هنگام ترمزگیری از دست میرود را جمعآوری کرده و برای استفاده در سیستمهای کمکی خودرو ذخیره میکند. راننده اگر حالت ECO PRO را انتخاب کند،پس از فعال شدن، بهصورت نامحسوس عمل میکند. این حالت سیستم انتقال قدرت و نهویه را مدیریت میکند تا کارایی را به حداکثر برساند. همچنین حالت کروز کنترل را فعال میکند، که به خودرو اجازه میدهد با جدا کردن موتور از گیربکس، در سرعتهای ۴۸-۱۶۰ کیلومتر در ساعت بیشتر از حد معمول حرکت کند. بهترین اعداد و ارقام مصرف سوخت توسط بیمرهای شش سیلندر به دست میآیند. مدلهای 740i و 740Li هر دو از گیربکس اتوماتیک هشت سرعته برخوردار هستند که به آنها کمک میکند مصرف سوختی تا حدود ۱۲.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر در شهر و ۸.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر در بزرگراه را به دست آورند، که بهترین در خانواده سری ۷ است. این برای یک سدان که چنین فضای گستردهای و راحتی در سفرهای طولانی ارائه میدهد، قابل توجه است. به لطف موتورهای V-8 جدید، اعداد و ارقام مصرف سوخت برای کل لاین 750i حدود ۱۴.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر در شهر و ۹.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر در بزرگراه یا ۱۴.۷/۹.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر با سیستم چهار چرخ متحرک xDrive افزایش یافته است. با این حال، هنوز هم برای خریداران سبز انتخاب مناسبی نیست.