لوگوی بی ام و
ساختمان بی ام و

بررسی تخصصی و مشخصات بی ام و سری 3 کوپه - E92

8.2

عالی

زیبایی
9
کارایی
9
ایمنی
8
امکانات
8
کیفیت
8

محاسن

  • موتور 6 سیلندر عالی
  • هندلینگ دقیق
  • آپشن های داخلی متنوع

معایب

  • آپشن های گران قیمت
  • کلاچ نچندان مناسب نسخه گیربکس دستی
  • iDrive نسبتا پیچیده

سری 3 کوپه بی‌ام‌و همچنان مثل پدرش (E46) هندلینگ فوق‌العاده، عملکرد عالی و کیفیت بالای خودش رو حفظ کرده، هرچند صندلی‌های عقب کوچیک و کنترل‌های پیچیده از معایب جزئی اون هستن. تو این بررسی دست‌اول، درباره استایل، عملکرد، ایمنی، کارایی و ویژگی‌هاش از مشاهدات جاده‌ای صحبت شده.

بررسی تخصصی

سری 3 کوپه برای سال 2007 به طور کامل بازطراحی شد و اما برای سال 2009 با تغییرات ظاهری ملایمی همراه شد. این خودرو همچنان با ترکیب بی‌نظیری از لوکس بودن، اسپرت بودن، لذت رانندگی و توجه قابل تحسین به جزئیات، در صدر کلاس خود قرار دارد. هر دو موتور خطی شش سیلندر در BMW های سری 3 قدرت فوق‌العاده و نرمی چشم‌گیری ارائه می‌دهند. موتور پایه 4 سیلندر به طرز شگفت‌آوری اقتصادی است. طراحی هم در داخل و هم در خارج زیبا و شکوهمند است. مدل پایه ارزش خوبی نسبت به قیمت خود ارائه می‌دهد، اما آپشن‌ها و مدل های بالاتر مثل 335i می‌تواند قیمت‌ها را به سرعت افزایش دهد. خوشبختانه 3-Series BMW از زیاده‌روی‌های طراحی کریس بنگل نجات یافته است. حفظ حالت شیک و ورزشی در مدل کوپه و همچنین جلو پنجره جلو زیبایی خاصی دارد. فضای داخلی در BMW 3-Series به سبک سنتی BMW است: مینیمال، هدفمند و لوکس! البته سیستمiDrive که به بسیار مورد انتقاد قرار گرفته روی بسیاری از نسخه‌ها به کار رفته است. BMW ادعا می‌کند که کار با iDrive را با دکمه‌های میانبر اطراف قربیلک، کمی آسان‌تر کرده است، اما این فقط یک بهبود جزئی است. بی ام و سری 3 کوپه فضای چندانی در صندلی عقب ندارد و برای سفرهای کوتاه اختصاص یافته است. سیستم‌های نگهداری کمربند ایمنی، دسترسی دشوار در کوپه را رفع می‌کنند. درها علی‌رغم استحکام تحسین‌برانگیز و طول بلند زیاد، سنگین یا دست‌ و پاگیر نیستند. رانندگی و هندلینگ شاید ویژگی‌های بارز اتاق 3 بی​ام​و باشند. فرمان همیشه دقیق است، صرف‌نظر از سرعت، سطح جاده و ایرادات جزئی آسفالت. سواری راحت، پایدار و مطمئنی ارائه می​دهد و در گوشه‌ها به‌سختی متزلزل می‌شود. فرمان فعال یک آپشن گران‌قیمت در برخی مدل‌ها است، اما ما توصیه می‌کنیم که بی‌نقصی آن را تغییر ندهید! برخی این سیستم را به‌عنوان عجیب و مصنوعی توصیف کرده​اند. سیستم صوتی 10 کاناله شامل دو ساب‌ووفر، در این خودرو، مفید، قابل استفاده و قدرتمند است. متأسفانه تنها یک جک ورودی 3.5 میلیتری وجود دارد. اگر می‌خواهید رادیو با آی‌پاد شما هم‌زمان قابل استفاده باشد و آن را شارژ کند، باید 400 دلار اضافی برای آپشن USB بپردازید. مجموعه‌ای از آپشن‌ها در بخش الکترونیکی به سرعت قیمت مدل‌های BMW 3-Series را بالا می‌برد و به کیفیت رانندگی خودرو اضافه نمی‌کند. اما خریداران اغلب چنین آیتم‌هایی مانند سیستم کروز کنترل فعال (2400 دلار)، سیستم iDrive نفرین شده (2100 دلار)، صندلی‌های جلوی برقی (995 دلار) و سیستم صوتی Logic7 Surround Sound (875 دلار) را خریداری می‌کنند. جذاب‌ترین آپشن‌ها برای بی​ام​و سری 3، رابط USB/iPod مذکور و سیستم BMW Assist با بلوتوث به قیمت 750 دلار است. یک پکیج اسپورت، به قیمت 1450 دلار، اندازه چرخ‌ها را به 18 اینچ افزایش می‌دهد و شامل تایرهای شیار کوتاه و صندلی‌های اسپورت مقاوم است. این یک انتخاب خوب برای راننده‌هایی است که می خواهند هم استایل و هم رانندگی اسپورت را تجربه کنند. بسته پریمیوم، با قیمت 3350 دلار، ارزش زیادی ارائه نمی‌دهد که شامل آینه‌های خود تنطیم، قطب‌نمای دیجیتال، بلوتوث، صندلی‌های برقی، تنظیم گودی کمری و دربازکن گاراژ! مگر اینکه حتماً نیاز به تمام این ویژگی‌ها داشته باشید.

زیبایی

بی​ام​و سری 3 کوپه با خطوط خارجی جذاب و طراحی داخلی مینیمال که برای علاقه‌مندانی که به ‌دنبال خودرویی با طراحی داخلی افراطی نیستند، بهترین گزینه است.

تحلیل​گران از طراحی جدید بی​ام​و بسیار تحت تاثیر قرار گرفته‌اند و Motor Trend اظهار می‌کند که این خودرو اکنون "ظاهری کمی تیزتر و عضلانی‌تر نسبت به نسخه قبلی خود" دارد. این مدل از بی‌ام‌و در نسخه‌های سدان، واگن، و کوپه در دسترس است که در اینجا به بررسی مدل کوپه می​پردازیم. تحلیل​گران متوجه شده‌اند که تغییرات جزئی در ظاهر خودرو باید جذابیت بیشتری پیدا کند و Car and Driver با تاکید بر "ورودی‌های هوای جلوی دوست‌داشتنی‌تر" و چراغ‌های جلوی بهتر با سیگنال‌های چرخشی ال‌ای‌دی آن را چشم​گیر توصیف می‌کند. اگر به دنبال داخلی لوکس و جذاب هستید، شاید نیاز باشد خودروهای دیگر را نیز بررسی کنید. مشکل این نیست که ظاهر داخلی این مدل از بی‌ام‌و به‌خودی خود بد باشد، بلکه بیشتر به سمت طراحی محافظه‌کارانه گرایش دارد. Edmunds بیان می‌کند که "فضای داخلی بی‌ام‌و 3-Series نشان‌دهنده نمایشی متعادل از لوکس بودن است"، و اگرچه ممکن است "کمی ساده باشد ولی تمرکز بر راحتی راننده است" عناصری که هیچ عاشق رانندگی نمی‌تواند علیه آن‌ها بحث کند. تنها شکایات درباره طرح داخلی از سوی ConsumerGuide مطرح می‌شود که توضیح می‌دهد "کنترل‌های صوتی به دلیل موقعیت نصب پایین و برخی نشان‌گذاری‌های مبهم ممکن است گیج کننده باشد".

کارایی

آیا بی​ام​و سری 3 همچنان مثل شعار بی​ام​و یعنی ُSheer Driving Pleasure یک ماشین لذت از رانندگی است؟ همه نشانه‌ها به سمت بله اشاره می‌کنند.

یک نگاه کوتاه به فرمان این خودرو کافی است تا متوجه شوید که بی‌ام‌و همچنان اعتبار بلندمدت خود را در ساخت خودروهایی برای کسانی که از رانندگی لذت می‌برند، حفظ کرده است. بی‌ام‌و در بسیاری از جهات شهرت کسب کرده است، اما شاید هیچ‌کدام به‌اندازه موتورهای خطی شش سیلندر آن مشهور نباشد. دو موتور از این نوع موتورهای خطی، با توربو یا بدون آن، قدرت‌بخش سری 3 هستند. Motor Trend بیان می​کند که موتورهای خطی شش سیلندر زیر کاپوت فوق‌العاده هستند. انتخاب بدی بین 328i (شش سیلندر خطی) و 335i (شش سیلندر توربو) وجود ندارد. در مدل‌های 328i، موتور پایه قدرت 230 اسب بخار و 407 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. Edmunds اشاره می‌کند که در مدل 335i این ارقام به 300 اسب بخار و 407 نیوتن‌متر می‌رسد و Car and Driver گزارش می‌دهد که این موتور تا سرعت بالای 250 کیلومتر در ساعت عملکرد فوق‌العاده داشته است. بی​ام​و سری 3 کوپه در سواری استثنایی ظاهر می‌شود و شایسته عنوان یکی از بهترین کوپه​ها با قابلیت هندلینگ بالا در بازار است. اگر این خودرو را برانید از توانایی آن در عبور از پیچ‌ها با سرعت‌های سه رقمی شگفت زده می‌شوید. Automobile Magazine بدون هیچ تردیدی اعلام می‌کند که 3-Series بهترین خودروی رانندگی در کلاس خودش است. ConsumerGuide می‌گوید که مدل‌های BMW 3-Series معیاری برای هندلینگ هستند. Edmunds بیان می‌کند که فرمان و ترمزها ساعت‌ها سرگرمی در جاده‌های پرپیچ‌وخم ارائه می‌دهند و ConsumerGuide تأکید می‌کند که ترمزها با کم‌ترین خم‌شدگی به جلو در این خودرو در هنگام ترمزگیری سنگین، قدرتمند و پایدار هستند.

ایمنی

با وجود عملکرد متوسط در تست‌های تصادف، بی​ام​و سری 3 کوپه ویژگی‌های ایمنی رقابتی فراوانی برای این کلاس ارائه می‌دهد.

ممکن است انتظار داشته باشید که چنین ساختار محکمی منجر به رتبه‌بندی‌های مناسب در تست‌های تصادف شود، و در این خصوص، اتاق سه خوب عمل می‌کند اما در صدر کلاس خود قرار ندارد. خوشبختانه، بررسی‌های نشان می‌دهند که سری 3 دارای چندین ویژگی ایمنی برتر است که به حفظ امنیت سرنشینان کمک می‌کند. BMW 3-Series یک نمایشگاه فناوری است، و نه‌تنها برای ویژگی‌های راحتی در داخل کابین، بلکه موعه‌ای از تجهیزات ایمنی پیشرفته را شامل می‌شود که به‌طور مداوم عملکرد خودرو را نظارت می‌کنند، به‌علاوه ویژگی‌های ایمنی غیرفعال که خریداران انتظار دارند. Cars.com بیان می‌کند که "ویژگی‌های ایمنی استاندارد شامل ترمزهای ضدقفل، سیستم تثبیت الکترونیکی، و کیسه‌های هوای پرده‌ای جانبی" است، در حالی که ConsumerGuide گزارش می‌دهد که "کیسه‌های هوای جانبی جلویی" نیز استاندارد هستند. بررسی‌کنندگان Edmunds اضافه می‌کنند که "تایرهای ران‌فلت" به صورت استاندارد موجود هستند و "سیستم کنترل پایداری شامل چندین ویژگی طراحی‌شده برای بهبود عملکرد ترمز، مانند خشک کردن دیسک‌های ترمز است زمانی که برف‌پاک‌کن‌ها فعال هستند" نیز استاندارد است! بی‌ام‌و به‌وضوح در اتاق 3 کوپه برای ارائه دید خوب در تمام جهات، آن را طراحی کرده است. بررسی‌کنندگان ConsumerGuide در تست رانندگی خود متوجه می‌شوند که "پایه‌های جلویی ضخیم می‌توانند دید به گوشه‌های جلویی را مسدود کنند"، اما همچنین اشاره می‌کنند "دید عقب مناسب است"، که ویژگی خوشایندی برای کسانی است که از پارک در پارکینگ‌ها یا تغییر خطوط در آزادراه​ها بیزارند.

امکانات

خودروی بی​ام​و اتاق 3 دارای بسته‌های آپشن جذابی است، اما مراقب قیمت‌های بالایی که با انتخاب گزینه‌های مختلف همراه است، باشید.

بی​ام​و سری 3 کوپه هم یک خودروی اسپرت و هم یک خودروی لوکس محسوب می‌شود، به طوری که قیمت پایه نسبتاً بالای آن گواه بر این ادعا است و بی‌ام‌و امکاناتی را ارائه می‌دهد تا با نیت‌های لوکس‌گرایانه این خودرو همخوانی داشته باشند. بی‌ام‌و سری 3 در مدل پایه با قیمتی نسبتاً رقابتی ارائه می​شود، اگرچه پیدا کردن یک خودروی موجود با امکانات پایه در بازار سخت خواهد بود. اکثر این مدل از بی​ام​و ها مجهز به بسته پیشرفته خواهند بود، که شامل سطوح چرمی صندلی‌ها، اتصال بلوتوث و سامانه BMW Assist و آینه‌های خودتنظیم است. مجله Automobile می‌نویسد که 995 دلار برای صندلی‌های جلوی قابل تنظیم الکتریکی "پولی به‌خوبی خرج شده" است. Motor Trend اشاره می‌کند که سری 3 کوپه می‌تواند با دسترسی به اینترنت و یک سیستم صوتی جدید مجهز شود که مقاصد پیش‌تنظیم‌شده‌ای که مالکان به صورت آنلاین وارد کرده‌اند را دانلود کرده و دردسر وارد کردن دستی هر مقصد برای هر سفر را کاهش دهد. Motor Trend ادعا می‌کند که "سامانه iDrive بازنگری‌شده با منوهای ساده​تر" در دسترس است، هرچند همچنان می‌توان با عدم انتخاب سامانه ناوبری کارخانه‌ای، iDrive را به‌طور کامل کنار گذاشت، که Car and Driver نیز به آن اشاره می‌کند. با وجود اینکه بسیاری از آپشن‌ها در بسته‌های گران‌بها ارائه می‌شوند، ارزش دارد بدانید که برخی را هنوز می‌توان به‌طور مجزا اضافه کرد. Edmunds لیستی شامل سامانه کروز کنترل تطبیقی، سنسورهای پارک جلویی و عقبی، فرمان فعال (فقط مدل‌های 335i)، دنده‌های پدالی، رادیو HD و ماهواره‌ای، صدای فراگیر و مبدل iPod را ارائه می‌دهد.

مصرف سوخت

با وجود قدرت فوق‌العاده، بیشتر مدل‌های سری 4 نسبتاً صرفه‌جویانه در مصرف سوخت عمل می‌کنند.

مدل‌ کوپه 328i با مصرف 13 لیتر در یکصد کیلومتر در شهر و 8.4 در بزرگراه، بیشترین بهره‌وری را دارند. انتخاب موتور بزرگ‌تر در 335i به مصرف 13.8 لیتر در یکصد کیلومتر در شهر و 9 در بزرگراه منجر می‌شود، در حالی که انتخاب چهارچرخ متحرک و گیربکس دستی مصرف را به 14.7 لیتر در یکصد کیلومتر در شهر و بزرگراه کاهش می‌دهد. مدل‌های چهارچرخ متحرک 335i به مصرف 13.8 لیتر در یکصد کیلومتر در شهر و 12 در بزرگراه می‌رسند. این خودرو با گیربکس دستی مصرف 13.8 لیتر در یکصد کیلومتر در شهر و بزرگراه دارند و انتخاب گیربکس اتوماتیک تنها به‌طور جزئی به 12.7 در بزرگراه بهبود می‌بخشد. اضافه کردن چهارچرخ متحرک، فقط در 328i موجود است و مصرف 13.8 لیتر در یکصد کیلومتر در شهر و 12.7 در بزرگراه دارد.

نگارنده:علیرضا مهاجرانی
منبع:thecarconnection.com
فروشگاه تخصصی لوازم یدکی خودرو
تهران، میدان ونک، خیابان ونک، برج آینه ونک، واحد 705
مرکز تماس:021 - 9101 76 78

اشتراک بگیرید

با وارد کردن ایمیل خود از آخرین اخبار سایت مطلع شوید

حق ناشر©2025برای هوشمندسازان ساعد محفوظ است
شتابسپ (درگاه بانک سامان)
اینماد