

بررسی تخصصی و مشخصات بی ام و سری 1 کروک - E88
8
عالی
محاسن
- فرمان پذیری تیز
- کیفیت بالای کابین
- قیمت مناسب در کلاس خود
معایب
- وزن زیاد نسبت به رقبا
- صندلی های عقب کم جا
- قیمت بالا نسبت به سایز
بی امو سری ۱، با وجود سیستم پیچیدهٔ iDrive، ترکیبی جذاب از سبک، قدرت، هندلینگ و لوکس را ارائه میدهد، هرچند قیمت آن گاهی منطقی و گاهی نامعقول است. این خودرو که کوچکترین مدل بیامدابلیو در بازار است. سری ۱ در سه مدل ۱۲۸i، ۱۳۵i موجود است. فضای داخلی با پلاستیکهای زیاد و دکوراسیون ساده ممکن است برای برخی کمجان به نظر برسد، البته با پرداخت هزینه میتوان آن را ارتقا داد. صندلیهای جلو راحت هستند، اما فضای عقب برای بزرگسالان تنگ است. قدرت پیشرانهها عالی است، ۱۲۸i با ۲۳۰ اسببخار و ۱۳۵i با توئین توربو ۳۰۰ اسببخار. امکانات لوکس مانند iDrive، چرم، سنسور پارک و فرمان گرمشونده بهوفور یافت میشوند. ایمنی خودرو نیز با کیسههوا، ترمز ABS و سیستمهای هوشمند تضمین شده است.
بررسی تخصصی
سری یک کوچکترین مدل BMW است که در بازار آمریکا که مربوط به سال ۲۰۱۲ میشود، همچنان با همان طراحی و پیشرانههای خود به کار خود ادامه میدهد این سری شامل سه مدل 128i، 135i و M Coupe است که مدل M Coupe اساساً مربوط به سال ۲۰۱۱ میباشد. نسخههای 128i و 135i با طراحی مشابه و قابلیت عرضه در نسخههای کوپه و کانورتیبل از نظر قدرت و کارایی مناسب هستند. موتور نسخه 128i یک موتور ششسیلندر خطی ۳.۰ لیتری با قدرت ۲۳۰ اسب بخار است، در حالی که مدل 135i به لطف توربوشارژر دوقلو قدرت را به ۳۰۰ اسب بخار افزایش داده است. مدل M Coupe با دو توربو و قدرت ۳۳۵ اسب بخار پیشرفتهتر است. این خودروها دارای سیستم تعلیق و سواری خوبی هستند و در پکیج M Sport میتواند عملکرد و ظاهر خودرو را بهبود بخشد.
داخل سری یک کمی ساده است و استفاده گسترده از پلاستیک ممکن است انتظار لوکس بودن را کاهش دهد، اما گزینههایی برای ارتقای مواد داخلی و شخصیسازی وجود دارد. فضای صندلی عقب برای بزرگسالان محدود است، اما صندلیهای جلو با حمایت مناسب و فضای سر و پا کافی طراحی شدهاند، هرچند ممکن است برخی افراد طراحی بیش از حد حمایتی آنها را نپسندند. در بخش امکانات، سیستم iDrive BMW و تجهیزات پیشرفته مانند حسگرهای پارک، صندلیها و فرمان گرمشونده ارائه میشوند. لازم به ذکر است که قیمت پایه مدل 128i از حدود ۳۰٬۰۰۰ دلار شروع میشود و با ارتقاهای مختلف ممکن است به بالای ۴۵٬۰۰۰ دلار برسد.
طراحی ظاهری
سری ۱ بیامو مدل ۲۰۱۲ ممکن است از نظر طراحی خارجی به زیبایی مدلهای بزرگتر این برند نباشد، اما فضای داخلی آن جذاب و شیک است.
سری ۱ بیامو مدل ۲۰۱۲ چهار سال پیش به بازار آمریکا معرفی شد و همچنان پس از بهروزرسانی ملایم در سال ۲۰۱۰، طراحی اسپرت و جمعوجور خود را حفظ کرده است. با کاپوت بلند و قسمت عقب کوتاه مشابه سری ۳ کمی بزرگتر، کوچکترین مدل بیامو در آمریکا به خوبی جایگاه خود را بدست آورد. مدل کوپه نسبت به مدل کانورتیبل کمی متعادلتر است.
در مورد نسخه الکتریکی ActiveE سری ۱، ظاهر آن به طور کلی مشابه مدلهای بنزینی است، اگرچه نمای جلوی کمی آیرودینامیکتر، طراحی چرخها و بسته گرافیکی منحصر به فرد ActiveE این مدل را به عنوان یک خودروی کم مصرف الکتریکی متمایز میکند. در داخل، سری ۱ بسیار شبیه به مدلهای پایه خانواده سری ۳ است و از پلاستیک و لاستیک نرم، تزئینات فلزی، صندلیهای چرمی اختیاری و یک طراحی کلی ساده اما کاربردی بهره میبرد.
عملکرد
سری ۱ بیامو مدل ۲۰۱۲، صرفنظر از مدل، رانندگی لذتبخشی را ارائه میدهد، اما با موتور توربوشارژ این لذت به طور ویژهای افزایش مییابد.
برای سال ۲۰۱۲، سری ۱ بیامو در دو نسخه اصلی ارائه شده است: 128i و 135i. مدل محدود 1-Series M Coupe که مربوط به سال گذشته است، هنوز در مقادیر محدود موجود است اما مدل آن متعلق به سال ۲۰۱۱ میباشد.
مدل 128i از یک موتور ۳.۰ لیتری ششسیلندر خطی با مکش طبیعی بهره میبرد که توان آن ۲۳۰ اسب بخار است. همه مدلهای سری ۱ دارای سیستم دیفرانسیل عقب هستند و گزینههایی شامل گیربکس دستی ششسرعته یا گیربکس اتوماتیک Steptronic ششسرعته (128i) یا گیربکس دوکلاچه هفتسرعته (135i) را ارائه میدهند.
مدل 135i از یک موتور ۳.۰ لیتری ششسیلندر خطی توربوشارژ با توان ۳۰۰ اسب بخار و ۳۰۰ پوند-فوت گشتاور بهره میبرد. شتابگیری با مدل 135i سریع بوده و تنها در ۵.۳ ثانیه با گیربکس دوکلاچه به سرعت ۶۰ مایل بر ساعت میرسد. بستهٔ M Sport قابل دسترسی است و عملکرد خودرو را با کالیبراسیون تعلیق بهبود یافته، آیرودینامیک بهتر، چرخها و تایرهای بزرگتر، به همراه ارتقاهای راحتی و ظاهری، افزایش میدهد.
بستهٔ M Sport هم برای مدلهای 128i و 135i موجود است، در حالی که بستهٔ Sport برای مدل 128i تعلیق اسپرتتر از حالت استاندارد اما کمتر از بستهٔ M Sport را ارائه میدهد. کالیبراسیون تعلیق بستهٔ Sport بهصورت استاندارد در مدلهای 135i موجود است.
راحتی و کیفیت کابین
کیفیت ساخت عالی و مواد به کار رفته در سری ۱ بیامو مدل ۲۰۱۲، آن را به یک خودروی لوکس واقعی تبدیل کرده است، اما اندازه جمعوجور آن به معنای فضای داخلی نسبتاً محدود است.
صرف نظر از نسخهای که از سری ۱ بیامو مد نظر دارید، ویژگیهای کلیدی فضای داخلی آن عبارتند از: "جذاب"، "راحت" و "آسان برای استفاده." به دلیل صندلیهای عقب کوچک، طراحی داخلی بیشتر شبیه خودروهای ۲+۲ است تا خودروهای چهار نفره واقعی. صندلیهای جلو راحتی کافی برای بزرگسالان فراهم میکنند، در حالی که صندلی عقب بیشتر برای کودکان مناسب است.
یک صندلی عقب تاشو با قابلیت عبور، فضای بار بیشتری برای اقلام بزرگتر یا بلندتر فراهم میکند و صندوق عقب نیز حتی در مدلهای کانورتیبل نسبتاً جادار است.
کیفیت ساخت و مواد بهکاررفته در کل بسیار خوب است، بهویژه با توجه به جایگاه سری ۱ به عنوان مدل پایه بیامو، که در بیشتر موارد با سری ۳ و سری ۵ برابری میکند. استفاده از چرم و پلاستیک با کیفیت پایینتر در برخی بخشها اصلیترین مسئله است. نویز داخل کابین کم است و صدای باد و جاده حتی در مدل کانورتیبل به خوبی کنترل شده است.
راحتی در جاده نیز خوب است، البته به گزینههای عملکردی انتخابشده بستگی دارد؛ لاستیکهای کمضخامت روی چرخهای بزرگتر ممکن است سواری را سختتر کنند، اما حتی در نسخههای اسپرتتر، سری ۱ یک خودروی کنترلشده و راحت باقی میماند.
ایمنی
مجهز به مجموعه استانداردی از ویژگیهای ایمنی مدرن، سری ۱ بیامو مدل ۲۰۱۲ علیرغم نبود آزمایشهای رسمی تصادف، اعتماد به نفس را القا میکند.
مانند بسیاری از خودروهای لوکس و اسپرت، سری ۱ بیامو مدل ۲۰۱۲ توسط اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراهها (NHTSA) یا مؤسسه بیمه ایمنی بزرگراهها (IIHS) مورد آزمایش تصادف قرار نگرفته است، اما با مجموعه استاندارد ویژگیهای ایمنی مدرن تجهیز شده است.
کیسههای هوا جلو، جانبی و پردهای به صورت استاندارد ارائه شدهاند، همانطور که سیستم ترمز ضدقفل (ABS)، کنترل کشش، کنترل پایداری، نظارت بر فشار تایرها و چراغهای روز نیز به صورت استاندارد وجود دارند. ستونهای باریک حمایتکننده سقف و فضای شیشهای فراوان دید مناسبی را فراهم میکنند، اگرچه دید خطوط عقب ممکن است توسط تکیهگاههای سر مسدود شود.
امکانات و فناوری
یک مشخصات پایه قوی و فهرست بلندبالایی از گزینههای موجود باعث میشود سری ۱ مدل ۲۰۱۲ انتظارات شما را برآورده کند، اما ممکن است قیمت آن بهطور قابلتوجهی افزایش یابد.
مانند هر بیامو، مشخصات پایه برای سری ۱ مدل ۲۰۱۲ نسبتاً سخاوتمندانه است و شامل امکاناتی مانند اتصال بلوتوث، ورود بدون کلید، کروز کنترل، برفپاککنهای حساس به باران، تجهیزات برقی، کنترلهای نصبشده بر روی فرمان و قابلیت رادیو HD در مدل کوپه 128i میشود.
امکانات اختیاری بسیار زیاد هستند، اما برجستهترین آنها شامل سیستم ناوبری، سیستم اطلاعات سرگرمی iDrive، سقف پارچهای جمعشونده در مدلهای کانورتیبل، بسته Premium برای ارتقای فضای داخلی با تزئینات چوبی درجهیک، صندلیهای قابل تنظیم برقی در هشت جهت، نورپردازی محیطی و موارد دیگر است.
اما نکتهای که باید هنگام تجهیز سری ۱ مورد نظر خود توجه کنید این است که قیمت خودرو با افزودن امکانات اضافی میتواند به سرعت افزایش یابد.
مصرف سوخت
اگرچه سری ۱ بیامو مدل ۲۰۱۲ سبزترین خودروی لوکس جمعوجور نیست، اما فاصله زیادی با استانداردهای محیطزیستی ندارد.
اگرچه خودروهای سری ۱ بیامو مدل ۲۰۱۲ در میان کارآمدترین خودروها در جاده یا حتی کلاس خود نیستند، اما مصرف سوخت آنها، بهویژه در بزرگراه، به میزان زیادی کاهش نمییابد. مدل استاندارد کوپه 128i با گیربکس دستی یا اتوماتیک، مصرف سوخت ۷.۶۵/۱۱.۹ کیلومتر بر لیتر در شهر/بزرگراه دارد. مدل توربوشارژ 135i کمی بهتر عمل میکند و شاید شگفتآور باشد که با توجه به قدرت بالاتر خود، با گیربکس دستی مصرف سوخت ۸.۵/۱۱.۹ کیلومتر بر لیتر دارد، هرچند با گیربکس دوکلاچه هفتسرعته مصرف آن به ۷.۶۵/۱۰.۶۳ کیلومتر بر لیتر کاهش مییابد (طبق دادههای EPA).
مدلهای کانورتیبل ارقام مشابهی با مدلهای سقف سخت خود دارند. مدل کانورتیبل 128i با گیربکس دستی مصرف سوخت ۷.۶۵/۱۱.۹ کیلومتر بر لیتر و با گیربکس اتوماتیک ۷.۶۵/۱۱.۴۸ کیلومتر بر لیتر دارد. مدل قدرتمندتر کانورتیبل 135i با گیربکس دستی مصرف سوخت ۸.۰۸/۱۱.۹ کیلومتر بر لیتر و با گزینه دوکلاچه مصرف سوخت ۷.۶۵/۱۰.۶۳ کیلومتر بر لیتر ارائه میدهد.
این ارقام نشاندهنده عملکرد مصرف سوخت این خودروها در هر دو شرایط شهری و بزرگراه هستند.