بررسی تخصصی و مشخصات بی ام و سری 5 - F10
8
عالی
محاسن
- دارای هویت اسپرت و کلاسیک
- پیشرانه سریع و کار آمد
- فرمان پذیری عالی
- کابین آرام برای یک سدان اسپرت
معایب
- مالتی مدیا دشوار
- فضای نسبتا کم سرنشینان عقب
بی ام و سری 5 2014 به طور همزمان یک سدان اسپرت و کلاسیک است. این خودرو، سایز متوسط این خودروساز آلمانی است که رقیب همیشگی خودروهایی مانند آئودی A6، کادیلاک CTS و مرسدس بنز کلاس E است و برای دههها در فرم سدان به خصوص با کلاس E درگیری دوئل داشته است، اگرچه اکنون نیز در انواع واگن و به عنوان هاچ بک گرن توریسمو عرضه میشود.
بررسی تخصصی
مقدمه
مدلهای سری 5 هنوز هم هندلینگ و سواری ظریفی به همراه مصرف سوخت بهینه ای را ارائه میکنند. سدان اسپورت سایز متوسط ب ام و سری 5 برای سال 2011 کاملاً بازطراحی شده است و بیشتر یک خودروی راننده محور است به همراه فناوری ارتقا یافته و راحتی و تجمل که کاملا در آن به چشم می آید. این خودرو دارای گوشه های بیرون زده و داشبورد افقی است که بسیار دوست داشتنی می باشد. لاین های جدید Luxury Line و Modern Line برای سال 2014 کمک میکنند تا جلوههای بصری بیشتری به این سدان ببخشند و رنگها و تمهای داخلی اصلاح شدهاند.
علیرغم اینکه بامو نسبت به سری 5 محافظهکارانه عمل میکند، در این مدل جدید طراحی به مراتب اسپرتتر از سری 5 قبلی احساس شود. وقتی از تمام دستاوردهای فنی که با پکیج اسپورت یا به عنوان آپشن در دسترس هستند استفاده میکنید یک سدان اسپرت واقعی دریافت میکنید که تا حد زیادی شما و مسافرانتان را راضی نگاه می دارد.
استایل و زیبایی
طراحی بیامو سری 5 f10 محافظهکارانه است، اما بهگونهای موفق شده است که هم علاقهمندان به مدل های قدیمی و هم خریدارانی که برای اولین بار بیمر خریداری میکنند را راضی می کند.
خوشبختانه، بسیاری از طرفداران BMW میدانند که سری 5 F10 در استایل و طراحی یک گام به سمت جلو برداشته است و تأثیرات بیشتری را از سری قدیمی E39 5 که تا سال 2002 تولید میشد را وارد طراحی خود کرده است. طراحی رادیکال تر توسط طراحان سری 5 نتیجه ای جز نمایه ای آشناتر ندارد. نسبت های کلی آن تغییر محسوسی نکرده است و قسمت جلویی بیشتر از ظاهر عمودی کلاسیک برخوردار است.
جلوپنجره کلیه BMW ها در سری های F کمی پایینتر و جلوتر از قبل قرار دارد و چراغهای جلوی LED جدید و زیبای جواهر گونه در کنار این جلو پنجره خودنمایی می کند. شاید قابل توجه ترین چین خوردگی خط بدنه پایینی باشد که تا پشت امتداد دارد. کاپوت نسبت به نسخه قبلی کمی منحنیتر شده است، طراحی چراغ عقب جدید در کنارهها به سمت بالا میچرخد و کاپوت شامل خطوط کانتوری بیرونی است.
این خودرو نسبت به نسل قبلی خود تنها 4 سانتی متر طولانیتر شده است اما فاصله بین دو محور حدود 8 سانتی بیشتر شده است!
کارایی
سطح فناوری این خودرو ممکن است برای برخی از علاقه مندان بسیار زیاد به نظر برسد، اما با این حال BMW سری 5 هنوز هم نیازهای اسپورت شما را بر طرف می سازد.
نگاهی به ویژگیها و آپشنهای بیامو سری 5 ممکن است باعث نگرانی شود! با وجود فناوریهای بسیار مرتبط با عملکرد که بر روی فرمان و سیستم تعلیق تاثیر می گذارند، چگونه میتوانند لذت رانندگی را خالص و دست نخورده نگه ذاشت؟
با این حال، با کمی صرف زمان و رانندگی در جادههای پر پیچ و خم، این طور به نظر می رسد که سری 5 حس رانندگی مستقیم و قدرتمندی را ارائه می دهد. این امر توسط موتورهای توئین توربو که بسیار واکنش پذیر هستند ممکن شده است.
موتورهای ارائه شده برای کل خط تولید BMW در چند سال گذشته به طرز چشمگیری تغییر کرده است و سری 5 در مرکز آن قرار دارد. مدل پایه 528i که به طور انبوه وارد ایران شده است دارای یک موتور چهار سیلندر توربو شارژ با 240 اسب بخار قدرت و 352 نیوتن متر گشتاور عرضه شده است. شتابگیری در این خودرو به همراه گیربکس هشت سرعته اتوماتیک عالی است. مدل های دیگر عرضه شده به صورت جهانی شامل 535i دارای یک موتور خطی 6 سیلندر 300 اسب بخاری با گشتاور 407 نیوتن متر می باشد، در حالی که یک توربوشارژر توئین V-8 جدید در 550i می تواند 445 اسب بخار و 651 نیوتن متر گشتاور تولید کند.
راحتی و کیفیت کابین
فضای داخلی سری 5 و حجم صندوق عقب به همراه صندلی های عقب با کیفیت، قابل توجه است.
در بی ام دبلیو سری 5، آنچه می بینید واقعاً همان چیزی است که به دست می آورید. اگر شما صاحب سدان های اسپرت دیگری هستید، می توانید به خوبی حدس بزنید که چقدر فضا در این سایز متوسط از بیرون وجود دارد. از سوی دیگر، اگر آن را با مدل های اصلی مانند هوندا آکورد مقایسه کنید، فضای صندلی عقب به وضوح تنگ تر است.
تقریباً از هر نظر دیگر، سری 5 به خوبی به هدف خود رسیده است. یک سدان لوکس راحت و آرام که با برخی از بهترین مواد و متریال تجهیز شده است.
همانطور که از BMW انتظار داشتیم، صندلی های جلو در سری 5 امکانات بالا و راحتی دارند. صندلی ها دارای تنظیم گودی کمر برای انواع قدها می باشد. حتی در مدلهای پایه، شما میتوانید صدها کیلومتر در روز را طی کنید و احساس خستگی نکنید.
جوی استیک iDrive لمسی حسی با کیفیت بالا و لذت بخش ارائه می کند. رابط iDrive این خودرو در جلو و مرکز داشبورد قرار دارد. بسیاری از تنظیمات خودرو از این طریق قابل تنظیم می باشد که نسبت به گذشته رابط کاربری به طور چشمگیری افزایش یافته است. در نسخه NBT (مدلهای بالای 2104) نسبت به CIC (مدلهای پایین 20114) دارای ساختار منوی واضح تر و دسترسی سطح بالاتری است که iDrive دیگر شما را به بنبست نمی رساند، اما سادهترین رابط کاربری میان خودروهای همرده خود نیست.
ایمنی
یکی از ویژگیهای برجسته سری 5 ایمنی است! چه برای محافظت از سرنشینان در تصادفات و چه ایمنی دستیار راننده (ADAS) جهت پیشگری، این موضوع صادق است.
بیامو سری 5 یکی از معدود سدانهای اسپرت لوکس است که نتایج تست تصادف کامل آن از هر دو آژانس آمریکایی که تستهای تصادف را انجام میدهند، صادر شده است. و در مجموع، نتایج خوبی بدست آورده است، اما کامل نیستند. دولت فدرال به سری 5 امتیاز کلی پنج ستاره می دهد، با رتبه بندی پنج ستاره برتر در همه موارد به جز ضربه جلو که چهار ستاره است.
موسسه بیمه ایمنی بزرگراه (IIHS) به آن امتیاز خوبی داده است. در تمام تستهای انجامشده از طرف این موسسه امتیازهای خوبی کسب شده است، اما از آنجایی که آنها هنوز یک 5er را در تست جدید آزمایش نکردهاند، امتیاز Top Safety Pick خود را از دست داده است. این خودرو شانسی بهتر از حد معمول برای جلوگیری از تصادف به شما می دهد. فرمان دقیق به علاوه یکی از بهترین سیستمهای کنترل پایداری الکترونیکی، به این سدانها کمک میکند که در زمان های خطر جدی اعتماد به نفس کافی داشته باشید.
ترمزها خنک شونده جلو، کمکهای الکترونیکی، واکنش ترمزهای عقب سریعتر، تکنولوژی Brake Stanby و ترمزهای خشک شونده به عملکرد ترمز گیری در شرایط خاص کمک شایانی میکنند.
سری 5 دارای مجموعه ای کامل از کیسه های هوا است. کیسه های جانبی عقب آپشنال هستند! در این خودرو تعدادی تجهیزات اضافی ایمنی هایتک شامل سیستم تشخیص نقطه کور فعال، سیستم هشدار خروج از خط، چراغهای جلوی زنون (به صورت سفارشی ال ای دی تطبیقی) با نور بالای خودکار، و نسل دوم سیستم دید در شب جدید با تشخیص عابر پیاده، همگی در دسترس هستند که ایمنی را بیشتر می کنند.
امکانات و تکنولوژی
سری 5 برخی از بهترین فناوریهای خودروی جهان را دارند، بدون اینکه حالت کلاسیک و لوکس خود را فراموش کند.
تجهیزات استاندارد حتی در نسخه های پایه قوی هستند. در این خودرو به صورت پایه برف پاک کن های حساس به باران، آینه های برقی گرم شونده، چراغ های جلو زنون، کروز کنترل تطبیقی، و سیستم تهویه مطبوع دو کاناله را خواهید یافت. به طور مثال به صورت سفارشی شما می توانید چرم داکوتای نرمتر، صندلیهای جلوی پویای چند حالته را داشته باشید که با هر رقیب لوکسی بتوانید در آپشن رقابت کنید، البته با قیمت کمی بالاتر! اگر سرمایه بالایی دارید، راههای زیادی برای خرج کردن آن در این خودرو وجود دارد (در ازای آپشن). چیزهایی مانند سیستم صوتی ارتقا یافته، گرمکن صندلیهای عقب، آفتابگیر عقب، یا یکی از بسیاری از پکیج های تزئینی موجود!
با پکیج M اسپرت شما سیستم تعلیق اسپرت، چرخها و لاستیکهای ارتقا یافته، و فرمان M Sport، و تریم های بدنه اضافی را بدست می آورید . بی ام و همچنین به تازگی بسته های ظاهری Luxury Line و Modern Line را در سری 5 برای سال 2014 معرفی کرده است. هر یک شامل ظاهر خاص خود و همچنین چند ویژگی منحصر به فرد است.
iDrive نیز در سال 2014 بروزرسانی شده است. این iDrive نسخه 4.2 (NBT) دارای یک رابط جدید با پد لمسی است که استفاده از آن را سریعتر کرده است. همچنین فناوری جدید BMW ConnectedDrive وجود دارد که عملکردهای از پیش تعریف شده را برای پاسخ دادن به پیام های متنی، ورود به پارکینگ خودکار و حتی رزرو هتل در سفر را ارائه می دهد.
مصرف سوخت
با موتور جدید و اقتصادیتر چهار سیلندر توئین توربو، بامو سری 5 اکنون یکی از سبزترین انتخابها در میان سدانهای اسپرت متوسط است. امتیازات EPA آن، در شهر 10/7 لیتر در 100 کیلومتر و در بزرگراه 6/9 لیتر در 100 کیلومتر می باشد که با یک گیربکس 8 سرعته اتوماتیک ZF این امر ممکن شده است که برای همچین سدان اسپرتی بسیار قابل تامل است و حتی این مقدار با سدان های معمول اقتصادی رقابت می کند!