آشنایی با انواع خودروهای هیبریدی و سیستمهای قدرت آنها

نگارنده:علیرضا مهاجرانی

علیرضا مهاجرانی
/وبلاگ/

آشنایی با انواع خودروهای هیبریدی و سیستمهای قدرت آنها

آشنایی با انواع خودروهای هیبریدی و سیستمهای قدرت آنها

تاریخ انتشار:۱۴۰۴/۰۱/۲۶

خودروهای هیبریدی با ترکیب موتور بنزینی و الکتریکی، تحولی در کاهش مصرف سوخت و آلایندگی ایجاد کرده اند. در این مقاله، به بررسی سه نوع اصلی هیبرید (Mild Hybrid، Full Hybrid، Plugin Hybrid) و یک مدل خاص به نام Extended Range EV می پردازیم. همچنین تفاوت های کلیدی بین سیستم های موازی (Parallel) و سری (Series) را تحلیل کرده و نقش موتور بنزینی در هر سیستم را شرح می دهیم.

انواع خودروهای هیبریدی

نمودار شماتیک سیستم Mild Hybrid - موتور بنزینی به عنوان محور اصلی قدرت همراه با موتور برقی کمکی و باتری کوچک

1. Mild Hybrid (هیبرید ملایم)

  • ساختار قدرت:
    • موتور بنزینی محور اصلی انتقال قدرت است.
    • یک موتور برقی کوچک (معمولاً ۴۸ ولتی) به عنوان مکمل عمل می کند.
  • عملکرد:
    • در شتابگیری یا شرایط بار سنگین، موتور برقی به موتور بنزینی کمک میکند.
    • کاهش مصرف سوخت تا ۱۵٪–۲۰٪ در رانندگی شهری.
    • باتری فقط از طریق ترمزگیری احیاکننده شارژ می شود.
  • نقش موتور بنزینی: تنها منبع قدرت برای چرخ ها.

خودروی Full Hybrid همراه با نمایش باتری بزرگ و موتور ترکیبی

2. Full Hybrid (هیبرید کامل)

  • ساختار قدرت:
    • موتور بنزینی و موتور برقی هر دو به صورت موازی در Power Train قرار دارند.
    • باتری بزرگتر از مدل Mild Hybrid.
  • عملکرد:
    • خودرو می تواند در حالت تماماًلکتریکی (تا سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت) حرکت کند.
    • موتور بنزینی هم به چرخها نیرو می دهد و هم به عنوان ژنراتور باتری را شارژ می کند.
    • در ترمزگیری، اولویت با بازیابی انرژی توسط موتور الکتریکی است.
  • نقش موتور بنزینی: تأمین قدرت مستقیم + شارژ باتری.

3. Plugin Hybrid (هیبرید پلاگین)

  • ساختار قدرت:
    • موتور بنزینی و موتور برقی هر دو در سیستم انتقال قدرت (Power Train) فعال اند.
    • باتری بسیار بزرگ با قابلیت شارژ از پریز برق.
  • عملکرد:
    • در مسافت های کوتاه (تا ۸۰ کیلومتر) کاملاً با برق حرکت می کند.
    • پس از تخلیه باتری، موتور بنزینی به طور خودکار وارد مدار قدرت می شود.
    • امکان شارژ ترکیبی: پریز + ترمزگیری + موتور بنزینی.
  • نقش موتور بنزینی: پشتیبان باتری + تأمین قدرت در سرعت های بالا.

نمایش سیستم Extended Range EV با موتور بنزینی جداگانه به عنوان ژنراتور شارژ باتری

4. Extended Range EV (خودروی برقی با محدوده اسیون)

  • ساختار قدرت:
    • موتور بنزینی فقط بهعنوان ژنراتور استفاده می شود و مستقیماً به چرخها متصل نیست.
    • نیروی محرکه ۱۰۰٪ از موتور الکتریکی تأمین می شود.
  • عملکرد:
    • باتری از سه منبع شارژ می شود: پریز، ترمزگیری، و موتور بنزینی.
    • موتور بنزینی تنها زمانی روشن می شود که سطح باتری به زیر ۲۰٪ برسد.
  • نقش موتور بنزینی: شارژ اضطراری باتری (سیستم سری).

مقایسه سیستمهای موازی (Parallel) و سری (Series)

ویژگیسیستم موازیسیستم سری
اتصال موتور بنزینیمستقیم به چرخ هافقط به ژنراتور متصل است
نمونه خودروهاToyota Prius (Full Hybrid)Chevrolet Volt (Extended EV)
بازدهیبهینه در سرعت های بالابهینه در ترافیک شهری

جدول مقایسه ای فنی

پارامترMild HybridFull HybridPlugin HybridExtended Range EV
قدرت موتور بنزینیفعال (اصلی)فعال (مشارکتی)فعال (پشتیبان)غیرفعال (ژنراتور)
شارژ باتریترمزگیریترمزگیریپریز + ترمزگیریپریز + ترمزگیری + موتور بنزینی
مصرف سوخت ترکیبی۵٫۵–۶٫۵ لیتر۴–۵ لیتر۱٫۵–۳ لیتر۰ لیتر (برقی)
قیمت نمونه۲۵۰ میلیون تومان۳۵۰ میلیون تومان۵۰۰ میلیون تومان۷۰۰ میلیون تومان

نتیجه گیری

  • Mild Hybrid: گزینه اقتصادی برای کاهش مصرف سوخت بدون تغییر در تجربه رانندگی بنزینی.
  • Full Hybrid: تعادل بین قدرت بنزینی و بازدهی برقی.
  • Plugin Hybrid: انتخابی ایده آل اگر به شارژر دسترسی دارید.
  • Extended Range EV: پیشرفته ترین فناوری برای رانندگی کاملاً برقی با حذف اضطراب شارژ.

برای مشاهده مشخصات و لوازم یدکی انواع مدل‌های BMW، به صفحه اختصاصی سری‌های بی‌ام‌و در یدکدون مراجعه کنید.

0
text-copyright©2025برای هوشمندسازان ساعد text-rights-reserved
استفاده از مقالات وبلاگ با ذکر نام مرجع بلامانع است