
نگارنده:علیرضا مهاجرانی

آشنایی با انواع خودروهای هیبریدی و سیستمهای قدرت آنها
تاریخ انتشار:۱۴۰۴/۰۱/۲۶
خودروهای هیبریدی با ترکیب موتور بنزینی و الکتریکی، تحولی در کاهش مصرف سوخت و آلایندگی ایجاد کرده اند. در این مقاله، به بررسی سه نوع اصلی هیبرید (Mild Hybrid، Full Hybrid، Plugin Hybrid) و یک مدل خاص به نام Extended Range EV می پردازیم. همچنین تفاوت های کلیدی بین سیستم های موازی (Parallel) و سری (Series) را تحلیل کرده و نقش موتور بنزینی در هر سیستم را شرح می دهیم.
انواع خودروهای هیبریدی
1. Mild Hybrid (هیبرید ملایم)
- ساختار قدرت:
- موتور بنزینی محور اصلی انتقال قدرت است.
- یک موتور برقی کوچک (معمولاً ۴۸ ولتی) به عنوان مکمل عمل می کند.
- عملکرد:
- در شتابگیری یا شرایط بار سنگین، موتور برقی به موتور بنزینی کمک میکند.
- کاهش مصرف سوخت تا ۱۵٪–۲۰٪ در رانندگی شهری.
- باتری فقط از طریق ترمزگیری احیاکننده شارژ می شود.
- نقش موتور بنزینی: تنها منبع قدرت برای چرخ ها.
2. Full Hybrid (هیبرید کامل)
- ساختار قدرت:
- موتور بنزینی و موتور برقی هر دو به صورت موازی در Power Train قرار دارند.
- باتری بزرگتر از مدل Mild Hybrid.
- عملکرد:
- خودرو می تواند در حالت تماماًلکتریکی (تا سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت) حرکت کند.
- موتور بنزینی هم به چرخها نیرو می دهد و هم به عنوان ژنراتور باتری را شارژ می کند.
- در ترمزگیری، اولویت با بازیابی انرژی توسط موتور الکتریکی است.
- نقش موتور بنزینی: تأمین قدرت مستقیم + شارژ باتری.
3. Plugin Hybrid (هیبرید پلاگین)
- ساختار قدرت:
- موتور بنزینی و موتور برقی هر دو در سیستم انتقال قدرت (Power Train) فعال اند.
- باتری بسیار بزرگ با قابلیت شارژ از پریز برق.
- عملکرد:
- در مسافت های کوتاه (تا ۸۰ کیلومتر) کاملاً با برق حرکت می کند.
- پس از تخلیه باتری، موتور بنزینی به طور خودکار وارد مدار قدرت می شود.
- امکان شارژ ترکیبی: پریز + ترمزگیری + موتور بنزینی.
- نقش موتور بنزینی: پشتیبان باتری + تأمین قدرت در سرعت های بالا.
4. Extended Range EV (خودروی برقی با محدوده اسیون)
- ساختار قدرت:
- موتور بنزینی فقط بهعنوان ژنراتور استفاده می شود و مستقیماً به چرخها متصل نیست.
- نیروی محرکه ۱۰۰٪ از موتور الکتریکی تأمین می شود.
- عملکرد:
- باتری از سه منبع شارژ می شود: پریز، ترمزگیری، و موتور بنزینی.
- موتور بنزینی تنها زمانی روشن می شود که سطح باتری به زیر ۲۰٪ برسد.
- نقش موتور بنزینی: شارژ اضطراری باتری (سیستم سری).
مقایسه سیستمهای موازی (Parallel) و سری (Series)
ویژگی | سیستم موازی | سیستم سری |
---|---|---|
اتصال موتور بنزینی | مستقیم به چرخ ها | فقط به ژنراتور متصل است |
نمونه خودروها | Toyota Prius (Full Hybrid) | Chevrolet Volt (Extended EV) |
بازدهی | بهینه در سرعت های بالا | بهینه در ترافیک شهری |
جدول مقایسه ای فنی
پارامتر | Mild Hybrid | Full Hybrid | Plugin Hybrid | Extended Range EV |
---|---|---|---|---|
قدرت موتور بنزینی | فعال (اصلی) | فعال (مشارکتی) | فعال (پشتیبان) | غیرفعال (ژنراتور) |
شارژ باتری | ترمزگیری | ترمزگیری | پریز + ترمزگیری | پریز + ترمزگیری + موتور بنزینی |
مصرف سوخت ترکیبی | ۵٫۵–۶٫۵ لیتر | ۴–۵ لیتر | ۱٫۵–۳ لیتر | ۰ لیتر (برقی) |
قیمت نمونه | ۲۵۰ میلیون تومان | ۳۵۰ میلیون تومان | ۵۰۰ میلیون تومان | ۷۰۰ میلیون تومان |
نتیجه گیری
- Mild Hybrid: گزینه اقتصادی برای کاهش مصرف سوخت بدون تغییر در تجربه رانندگی بنزینی.
- Full Hybrid: تعادل بین قدرت بنزینی و بازدهی برقی.
- Plugin Hybrid: انتخابی ایده آل اگر به شارژر دسترسی دارید.
- Extended Range EV: پیشرفته ترین فناوری برای رانندگی کاملاً برقی با حذف اضطراب شارژ.
برای مشاهده مشخصات و لوازم یدکی انواع مدلهای BMW، به صفحه اختصاصی سریهای بیامو در یدکدون مراجعه کنید.